Strava

Jak rostlinné steroly a stanoly působí na úroveň cholesterolu

Rostlinné steroly jsou přírodní látky působící proti cholesterolu. Jedná se o zajímavé sloučeniny nacházející se v rostlinách, jenž dokáží snížit špatný cholesterol, který může vést k onemocnění srdce. Přirozeně se vyskytují v mnoha potravinách a často se přidávají do potravin, aby byly zdravější (jako margarín, pomerančový džus a cereálie). 

Čtěte dál a dozvíte se, jaké druhy rostlinných sterolů existují, jak mohou pomoci regulovat hladinu cholesterolu a z jakých potravin je nejlépe získat tak, aby se staly součástí vaší stravy. cleansesmoothie

Co jsou rostlinné steroly?

Rostlinné steroly nebo fytosteroly jsou rostlinné sloučeniny na bázi steroidů alkoholu. Existuje asi 40 různých rostlinných sterolů, které mají  více než 200 forem a příbuzných sloučenin nalézajících se v rostlinách a podmořském životě.

Pro ujasnění termín stanol (spíše než sterol), se používá k popisu nasycených sterolů, které nemají žádnou dvojnou vazbu ve sterolové kruhové struktuře.

K nejčastějším rostlinným sterolům patří beta-sitosterol, kampesterol a stigmasterol; z nichž všechny jsou 4-desmethyl steroly (což znamená, že nemají žádné methylové skupiny navázané na svých atomech uhlíku).

Strukturou se také velmi podobají sterolům zvířat – cholesterolu. Podobnost spočívá v tom, že všechny steroly mají chemickou strukturu kruhovou, rozdíly jsou až mezi postranními řetězci připojených k tomuto kruhu.

Také se podobají cholesterolu ve své primární biologické funkci a jsou to právě tyto podobnosti, které mají blahodárný vliv na naše zdraví.

Rostlinné steroly hrají důležitou roli v mnoha funkcích v buněčné membráně jako je řízení teploty a stability buňky. Poslední funkce rostlinných sterolů, která je odlišuje od zvířecích sterolů – cholesterolu, je v tom že slouží jako prekurzor pro řadu rostlinných růstových faktorů.

Zdroje rostlinných sterolů

Naše denní strava poskytuje okolo 0,25 g rostlinných sterolů, které se zdvojnásobí, pokud přejdete na vegetariánskou stravu. Ve skutečnosti vegetariánská strava může poskytnout až 1 g za den rostlinných sterolů. Průměrný příjem rostlinných sterolů je v rozmezí 0.15-0.4g denně a přibližně 10% pochází z konzumace rostlinných stanolů.

Rostlinné oleje a tuky

Ve Velké Británii rostlinné oleje, tuky a produkty odvozené z olejů jsou považovány za nejbohatší zdroj přírodních rostlinných sterolů. Odhadovaný denní příjem z olejů z nejčastějších sterolů je tvořen 44% sitosterolu, stigmasterolu 54% a 59% campesterolu.

Obiloviny, zrna a ořechy

Dalším nejhojnějším zdrojem rostlinných sterolů jsou obiloviny, obilí a ořechy. Velké množství sitostanolu a kampestanolu je také obsaženo v produktech jako je pšenice a žito. Ve skutečnosti pečivo a obiloviny tvoří přibližně 36% denního příjmu sitosterolu.

Navíc k těmSteroly | Myprotein.czto přírodních zdrojům steroly mohou být také esterifikovaných (chemicky se přemění na ester) a poté jsou přidány do ostatních potravinářských výrobků (například margarinu).

Dalšími zdroji rostlinných sterolů (včetně brassicasterolu, avenasterolu a kampesterolu) jsou měkkýši (například škeble a ústřice),

 

Jaké mají rostlinné steroly efekt na cholesterol?

Otázkou zůstává, co rostlinné steroly vlastně dělají? Odpověď na tuto otázku lze snadno shrnout.

Zkonzumované rostlinné steroly ve stravě jsou negativně spojovány s uložením cholesterolu (jak celkového tak i špatného LDL cholesterolu)

Pamatujte, čím větší množství LDL cholesterolu spotřebujete, tím je větší riziko kardiovaskulárních a onemocnění.

Výzkumy zkoumající užití rostlinných sterolů ve stravě a jejich dopady na zdraví mají dlouhou historii sahající až do roku 1950, kde se krystalická forma těchto sterolů používala ke snížení cholesterolu u pacientů se zvýšenou hladinou cholesterolu.

Antioxidanty?

Klinické a ekonomické výhody potravinových úprav proti kardiovaskulárním onemocněním, spolu s fyzickou úpravou aktivit a léky snižující hladiny cholesterolu. Rostlinné steroly zaujímají stálé větší místo v doporučeních výživových poradců. Tyto doporučení jsou podpořena díky výhodám antioxidantů, kterých je strava založená na rostlinách plná.

Vliv věku Avokádo | Myprotein.cz

Je třeba si uvědomit, že výhody rostlinných sterolů se liší napříč věkovými skupinami.

Po pravdě snížení LDL cholesterolu se více projeví u starších osob než u mladších lidí.

Dávkování rostlinných sterolů lze zvýšit až na denní dávku 2 g.

S vědomím, že hladina LDL cholesterolu se zvyšuje s věkem, při této dávce (2g) studie ukazují následující statisticky významný trend:

✓ Snížení 14% LDL cholesterolu u osob ve věku 50-59 let

✓ snížení o 9% LDL cholesterolu u osob ve věku 40-49 let

11% snížení LDL cholesterolu u osob ve věku 30-39 let.

Je důležité si uvědomit, že zatímco skupina 30-39 let vlastně měla vyšší procentní podíl snížení LDL cholesterolu, skutečná změna byla nižší než u 40-49 let staré skupiny (protože tato starší skupina má více cholesterolu).

U 50-59 let staré skupiny snížení o 14%, což bude odrážet změnu o 0,5 mmol/l LDL cholesterolu, de facto znamená snížení rizika srdečních onemocnění až 25% za více než 2 roky.

Zdraví / Vedlejší účinky

Rostlinné steroly jsou potenciálně aterogenní (stejně jako cholesterol, tzn. způsobují kornatění tepen), ale proto, že jen málo ze sterolů jsou uloženy, tak se nehromadí stejným způsobem jako cholesterol.

Vlastně žádné škodlivé nebo nežádoucí účinky nebyly za dobu trvání výzkumů zaznamenány a to jak u izolovaných rostlinných sterolů tak i u jejich esterů.

Jediné nevýhoda rostlinných sterolů je v tom, že steroly mohou snižovat absorpci vitamínů rozpustných v tucích. Například jak steroly snižují hladinu cholesterolu v krvi, tak také lze pozorovat snížení využití vitamínu E o 8% a 25% snížení beta karotenu.

Nicméně, tento problém lze vyřešit tím, že zařadíte více ovoce a zeleniny do vašeho jídelníčku.

Co si zapamatovat?  

S vyšším cholesterolem hrozí potenciální riziko srdečního onemocnění a stojí za to upravit vaši stravu abyste hladinu cholesterolu snížili.

Do svého jídelníčku zařaďte více rostlinných potravin, více dobrých tuků. Tímto způsobem lze zvýšit množství rostlinných sterolů, které pomohou snížit riziko kardiovaskulárních problémů.

Pokud nemáte rádi ovoce, saláty a zeleninu, přidejte zrna a obiloviny, mušle či ryby a získejte tak více těchto srdci prospěšných látek.

Vaše srdce vám za to poděkuje!

 

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.



Jakub Vaňásek

Jakub Vaňásek

Autor a expert

Sportovat jsem začal od mala. Po dobu 7 let, jsem hrál závodně lední hokej, po zranění s kolenem jsem musel přestat a našel zalíbení v posilovně. Postupem času přešlo zalíbení ve vášeň a já absolvoval kurzy trenér fitness a trenér kulturistiky, které jsem uspěšně zakončil. Dále jsem nutriční poradce, specialista na sportovní výživu a doplňky stravy. Absolvoval jsem spoustu přednášek o škodlivosti lepku a laktózy na které mám alergie. Všechny nabyté vědomosti mi pomohli v „boji“ proti těmto alergiím a já jsem schopný poskytnout relevantní informace o této problematice přátelům či klientům. Poslední dobou se specializuji na trénink sportovce a sportovní výživu a doplňky stravy. Jsem zastáncem silového cvičení, a sám cvičím v powerlifterském stylu, což se krásně podepisuje na hormonální odezvě mého těla.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ