Trénink

Jak jóga může pomáhat proti stresu | Relaxační jógové techniky

Možná jste už o těch mnohých benefitech jógy slyšeli (tónování postavy, uvolnění kloubů, posilování svalů, a tak dále), ale kromě nepochybných pozitivních účinků na vaše fyzické zdraví, jóga prokazatelně dokáže dělat divy v bitvě proti stresu.

Jogíni už určitě oceňují zklidňující potenciál jógy. Nepotřebujete být expert, abyste ocenili efekt, který to může mít na vaši hladinu stresu, i krátký trénink jógy může zklidnit mysl a přinést klid, jak se budete soustředit na dýchání a balanc.

A my pro vás máme zbrusu nové kousky v kolekci, která se soustředí na jógu – Composure – takže vás vybavíme na jakoukoliv hodinu jógy.

Jóga proti stresu

Výzkum z univerzit v Coventry a Radboud analyzoval 18 studií s 846 účastíky a zjistil, že lidé, kteří praktikovali jógu, produkovali signifikantně méně molekul, které aktivují geny způsobující zánět. 2 Tyhle molekuly jsou vypouštěny po stresové situaci, která byla způsobena reakcí „fight or flight“.

Vedoucí výzkumu Ivana Buric z University of Coventry řekla: „Miliony lidí po celém světě už využívají zdravotní benefity jógy nebo meditace, ale co si možná neuvědomují, je to, že tyhle benefity začínají už na molekulární úrovni a mohou změnit způsob, jakým funguje váš genetický kód. Jednoduše řečeno, jóga způsobuje, že mozek vede naše DNA procesy cestou, která zlepšuje náš well-being.“ 2

Pro ty, kteří ještě neovládají jemné, ale účinné pohyby jógy, nebo jejich tělo je po józe spíš zmatené než zrelaxované, když se snaží dát si nohy za hlavu, se může jóga zdát jako stresová situace – ale může to být tím, že neděláte ty správné pozice.

Pozice vsedě vás mohou pomoci zklidnit a dostat vás do více meditačního stavu. Pozice vestoje vám naopak mohou dodat sílu a proudit vaše svaly a soustředit mysl.

Top jóga pozice

Anketa mezi zkušenými jogíny i nováčky naznačuje, že některé pozice jsou více relaxační než jiné. Takže pokud hledáte, kde začít, tady je top 5 nejvíce uklidňujících pozic:

Pozice dítěte (Balasana): tahle klíčová uklidňující pozice je jednou z těch, ke které se budete vracet několikrát během hodiny jógy.

Pozice mostu (Setu Bandha Sarvangasana): tahle napětí uvolňující pozice vám pomůže se zklidnit.

Pozice mrtvoly (Savasana): můžeme ji považovat za jednu z nejjednodušších pozic v józe, ale pokud jste ve stresu, ležet naprosto v klidu může být docela výzva. Tahle pozice spouští relaxační odpověď. Považujte ji za procvičování relaxace.

Hluboký předklon (Uttanasana): tahle tradiční pozice může pomoci uvolnit napětí, když ji budete držet jakožto samostatnou pozici.

Pozice orla (Garudasana): tahle pozice uvolní ramena, kde se shromažďuje napětí po náročném dni. Balancování soustřeďuje mysl a rozplétá myšlenky.

Composure – oblečení stvořené na jógu

Bezešvý design a super měkká látka – nejnovější Composure kousky jsou pro jogíny perfektní. Pohodlné a stylové, tyhle kousky vám umožní plný rozsah pohybu, takže se dostanete i do těch nejtěžších pozic, a to stylově.

Co si z článku odnést

Stres je bohužel každodenní součástí života každého z nás, takže bychom si měli vymezit klidný čas pro sebe a naše tělo. Jóga může být vaším zachráncem po náročném dni, čeká jen na vás, až ji vyzkoušíte.

Také máme zbrusu novou jóga kolekci, která čeká, až ji objevíte…tak jděte na to!


  1. Buric, I., Farias, M., Jong, J., Mee, C., & Brazil, I. A. (2017). What Is the Molecular Signature of Mind-Body Interventions? A Systematic Review of Gene Expression Changes Induced by Meditation and Related Practices. Frontiers in immunology8, 670. https://doi.org/10.3389/fimmu.2017.00670
  2. Coventry University. (2017, June 15). Meditation and yoga can ‘reverse’ DNA reactions which cause stress, new study suggests. ScienceDaily. Retrieved April 23, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170615213301.html


Nela Hoskovcova

Nela Hoskovcova

Autor a expert


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ