Trénink

Rady o cvičení, řešení bolesti zad a hromadění jídla | Nejlepší vědecké studie tohoto týdne

Jste rádi v obraze, co se týče nejnovějšího výzkumu v oblasti zdraví a fitness? Tenhle článek vám s tím pomůže. Každý týden se díváme na nejnovější studie, které jsou relevantní pro váš každodenní život, a diskutujeme o tom, jestli stojí za to tyto poznatky zakomponovat do vašeho života.

Tento týden jsme se podívali na rady ohledně toho, zda v současné krizi cvičit, jak vyřešit bolest spodních zad, když pracujete z domu, a jestli nás vztahy podvědomě nutí shromažďovat a dělit se o jídlo.

Vědci radí, zda v současné situaci cvičit

Možná se bojíte, aby vás cvičení v současné době neoslabilo a nevystavilo vás vyššímu riziku onemocnění. Vědci z Bath University pro vás mají radu založenou na vědeckém výzkumu – a celkem se shoduje s tím, co si už možná myslíte. 1

Už dříve jsme poukázali na to, že neexistuje žádný přesvědčivý důkaz, že by vysoce intenzivní cvičení negativně ovlivňovalo zdraví imunitního systému. Nyní to vědci ještě více rozvedli a uvedli, že riziko onemocnění můžete primárně snížit tím, že budete limitovat kontakt s ostatními lidmi, kteří mohou být nemocní (takže social distancing).

Zároveň na nás apelují s tím, jak důležité je zůstat fit a aktivní v tomto období, jelikož to pomáhá zachovat celkové zdraví stejně tak jako pohodu a dobrý pocit. Také zdůraznili důležitost dostatečného spánku a správné výživy. To také většina z nás dělá jako součást starání se sám o sebe, takže to jedině dává smysl, no ne?

Pracujete z domu a už vás z toho bolí záda?

Jednou z věcí z vaší kanceláře, která vám teď chybí, je dost možná váš pracovní stůl a židle. Po týdnech kroucení se nad notebookem na gauči nebo na židli v kuchyni se možná cítíte už trochu zatuhlí. A s tím vám pomohou následující řádky.

Vědci vytvořili cvičební plán na stabilizaci páteře speciálně pro lidi se sedavým zaměstnáním, který pomůže od bolesti spodních zad. 2 Zapojili do toho 70 dobrovolníků a ověřili si, že jejich cviky jsou skvělým způsobem, jak se bolesti bederní páteře zbavit.

Program pro záda bez bolesti se skládá ze statických i dynamických cviků, které se zaměřují na hluboké svalstvo stabilizující bederní páteř. Cviky prováděli 45 minut, dvakrát týdně po dobu 20 týdnů a výsledky byly opravdu pozitivní.

Věda stojící za sdílením jídla během této krize

Podělili byste se o svůj poslední proteinový shake? Poté, co jsme byli svědky masivního vykupování potravin ze supermarketů, by se mohlo zdát, že spousta z nás by to asi neudělala. Skupina vědců se podávala na to, co ovlivňuje chuť sdílet jídlo, aby nám pomohla porozumět tomu, proč to tak je. 3

Studie zkoumala to, zda jsou lidé více či méně ochotní podělit se o jídlo na základě jejich vztahu k ostatním. Vědci provedli tři experimenty – jeden, kdy účastníci vyplnili dotazník, a další dva, kdy byli požádáni o podělení se o jídlo s cizím člověkem nebo přijmout jídlo od cizího člověka, přičemž polovinu lidí dopředu přiměli, aby mysleli na stabilní vztah. Dotazník ukázal, že u lidí, kteří se cítili méně vázaní na jiné lidi, byla menší pravděpodobnost, že se o jídlo podělí. Co se týče dalších dvou experimentů, ti, kteří mysleli na stabilní vztah, se spíše podělili o jídlo s cizím člověkem.

Vědci říkají, že to vysvětluje nedávné shromažďování potravin, kterého jsme byli svědky. Nedostatek důvěry a pocitu bezpečí v této současné situaci nutí lidi se méně dělit. Takže když odstraníme pocity nejistoty (jako třeba strach z nedostatku potravin) a budeme více interagovat s ostatními, budeme moci pozorovat větší ochotu lidí se dělit. To je skvělá teorie – uvidíme, jestli bude i během následujících týdnů platit.

Co si z článku odnést

V tomto období nejistoty a izolace je dobré vědět, že je věda na naší straně a pomáhá nám přečkat tyhle nelehké časy, stejně tak jako porozumět ostatním zase o trochu víc.


1. Simpson, R. J., Campbell, J. P., Gleeson, M., Krüger, K., Nieman, D. C., Pyne, D. B., … & Walsh, N. P. (2020). Can exercise affect immune function to increase susceptibility to infection?. Exercise Immunology Review26, 8-22.

2. Sipaviciene, S., & Kliziene, I. (2020). Effect of different exercise programs on non-specific chronic low back pain and disability in people who perform sedentary work. Clinical Biomechanics.

3. Gregersen, S. C., & Gillath, O. (2020). How food brings us together: The ties between attachment and food behaviors. Appetite, 104654.

 



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Autor a expert

Evangeline se účastnila sportovních soutěží již od mládí. Jako kvalifikovaná RYA instruktorka jízdy na malých závodních lodích rozumí důležitosti správné výživy pro zvládnutí extrémních a vytrvalostních sportů, především díky její zkušenosti s týmy Velké Británie a vedením a trénováním prvního týmu její univerzity.

Ve svém volném čase miluje Evangeline běh - především maratony. O víkendech ji můžete najít u vodních sportů nebo při výšlapu do kopců. Její ideální večer je strávený HIIT tréninkem nebo dřepy v posilovně před tím, než si připraví nějaké pálivé jídlo s hromadou zeleniny - mňam!

Přečtěte si více o Evangelininých zážitcích zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ