Strava

„Ženy mají větší pravděpodobnost, že se budou stravovat nezdravě,“ říká nová studie

Všichni jsme už jistě slyšela o mentálních benefitech dobré stravy a cvičení. A nyní existuje ještě více důkazů, které to potvrzují. Nová studie z Binghamton University v New Yorku objevila přímé spojení mezi stravou a naším mentálním zdravím, stejně tak jako to, jakou roli v tom hraje cvičení. A co je možná ještě význačnější – mentální zdraví žen se stravou souvisí více než u mužů. Pojďme si probrat detaily.

Studie

Vědci z univerzity analyzovali skupiny potravin spojované s mentální nepohodou1 a vztah mezi stravou, cvičením a mentální nepohodou u mužů a žen ve věku nad 30 let.

Vědci použili Dietary Guidelines for Americans 2020-2025, aby rozlišili různé typy stravování. 2 Tahle příručka definuje zdravou stravu jako stravu, která obsahuje „spektrum potravin bohatých na živiny, jako jsou ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, fazole, ořechy, libové maso a nízkotučné mléčné výrobky“. 3 Naopak nezdravá strava byla definovaná jako strava obsahující „mléčné výrobky, červené maso, jídlo s vysokým glykemickým indexem a fast food, bez obsahu ovoce, zeleniny, luštěnin a ryb“. 3

Asi nejzajímavějším zjištěním tohoto výzkumu bylo to, že ženské mentální zdraví má mnohem silnější spojení se stravou než to mužské. Když vědci zkoumali účastníky stravující se nezdravě, muži i ženy zažívali mentální nepohodu, ale ženy se cítily mnohem hůře než muži, takže byly náchylnější k nezdravému stravování v porovnání s muži. 1

Konkrétně věci jako fast food, vynechávání snídaně, kofein a potraviny s vysokým glykemickým indexem1 byly více provázány s mentální nepohodou u žen. Zatímco konzumace velkého množství ovoce a zelené zeleniny byly propojeny s mentální pohodou. 1

Dobrou zprávou je, že cvičení některé následky nezdravé stravy u mužů i žen vyvážilo, nejvýrazněji u mužů, kteří se věnovali i jen cvičení o nízké až střední intenzitě. 3 Cvičení bylo o to silnějším nástrojem, když bylo prováděné pravidelně. 3

Co si z článku odnést

Výzkum potvrdil tvrzení, že strava a cvičení mají velký dopad na naše mentální zdraví. A ačkoliv cvičení nevyruší potenciální dopad nezdravé stravy, může určitě pomoci. Výzkum také naznačuje, že především ženám se vyplatí, když budou věnovat více pozornosti stravě a cvičení v době, kdy jsou obzvlášť ve stresu. Další výzkum je třeba, abychom tomuto vztahu lépe porozuměli,

Obecně to však potvrzuje to, co jsme si už vlastně mysleli: dobrá strava a cvičení jsou pro nás jedině dobré.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. Binghamton University. “Women’s mental health has higher association with dietary factors: Exercise could reduce negative association of certain food and mental distress in mature women.” ScienceDaily. www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210609143348.htm (accessed June 17, 2021).
  2. https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-12/Dietary_Guidelines_for_Americans_2020-2025.pdf
  3. Begdache, Lina;Patrissy, Cara M. 2021. “Customization of Diet May Promote Exercise and Improve Mental Wellbeing in Mature Adults: The Role of Exercise as a Mediator” J. Pers. Med. 11, no. 5: 435. https://doi.org/10.3390/jpm11050435 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Autor a expert

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ