Trénink

Řídit nebo neřídit, třešně pro lepší výkon a jak na chronickou bolest | Nejlepší studie tohoto týdne

Pokud rádi sdělujete přátelům nová zajímavá fakta ze světa zdraví a fitness, tenhle článek je přesně pro vás. Každý týden vybíráme nové studie, rozebereme si je a dáme vám něco zajímavého, o čem můžete přemýšlet.

Tenhle týden jsme se podávali na to, jak vlastnictví auta ovlivňuje vaše zdraví, jestli může šťáva z tart třešní zlepšit váš vytrvalostní výkon a co je ultimátním lékem na chronickou bolest zad. Čtěte dál a dozvíte se víc…

Řidiči, na tyhle zprávy se raději připoutejte…

Hodně se toho napsalo o autech a jejich dopadu na životní prostředí, ale jaký mají dopad na naše vlastní zdraví? Předchozí studie zaměřené na pracující populaci Nového Zélandu ukázaly, že ti, kteří do práce jezdili na kole, byli obecně zdravější než ti, kteří jezdili autem. 1 Jednalo se o opravdu velkou studii, zaměřující se na skoro 5 milionů lidí, ale není možné určit, zda ti, kteří jezdili na kole, měli celkově odlišný životní styl než ti, kteří jezdili autem, což mohlo mít dopad na celkové zdraví.

Nyní ale byla provedena nová studie, která náhodně dá některým lidem auta a ostatní nechá bez nich. Kvůli dopravním zácpám je v Pekingu povoleno pouze 240 000 nových aut každý rok. To znamená, že na každého (náhodně zvoleného) člověka, který dostane povolení na auto v každoměsíční loterii, připadá 50 lidí, kteří mají smůlu – tudíž 50 lidí, kteří nezmění svůj životní styl, ale pouze nemají auto.

180 řidičů a 757 nešťastníků bez auta bylo sledováno po dobu pěti let a ukázalo se, že řidiči využívali hromadnou dopravu o 45% méně, chodili přibližně o 24 minut denně méně a přibrali v průměru o 10 kg více než ti, kteří neměli auto. 2 Takže možná je načase zbavit se auta a najít si jiný způsob, jak se dopravit do práce.

Nový nejoblíbenější drink: šťáva z tart třešní

Běháte nebo jezdíte na kole a přemýšlíte, co by vám pomohlo přidat další kilometry? Tahle nová analýza 10 různých studií ukazuje na šťávu z tart třešní. 3 Odpověď se zdá zcela jasná – koncentrát z tart třešní ať už v podobě šťávy nebo prášku může významně zlepšit vytrvalostní výkon.

Jaký trik vám pomůže využít tyhle benefity? Pijte šťávu 7 dní až 1,5 hodiny před výkonem. Tou správnou třešní je Montmorency tart třešeň, která je dostupná v několika různých formách včetně sušené, zavařené, lisované nebo čerstvé, takže si můžete vybrat.

Nedovolte, aby vás bolest zad brzdila

Věděli jste, že ve Velké Británii ovlivňuje bolest bederní páteře až třetinu populace každý rok? 4 Ať už vás záda bolí ze špatného provedení mrtvého tahu nebo jste se jen špatně sehnuli, když jste si zavazovali boty, taková bolest může pěkně komplikovat život.

Takže jaké je řešení? Zatímco někteří se spoléhají na léky na bolest nebo dokonce operaci, nová analýza studií se zabývala benefity tai chi, jógy a čchi-kungu a prokázala pozitivní účinky. 5

Po přezkoumání 32 studií, tai chi, jíga a čchi-kung se prokázaly jako vcelku efektivní prostředky pro úlevu od bederní páteře, a to včetně akutní bolesti a spojených psychických symptomů. Ačkoliv co se týče tai chi a čchi-kongu, počet provedených studií je vcelku malý, tudíž je těžké dělat velké závěry, ale jóga pravděpodobně stojí za vyzkoušení.

Co si z článku odnést

Tentokrát jsme se podívali na výhody výměny čtyř kol za dvě, tart třešní a léčby bolesti zad jógou. Budete teď do sebe klopit třešňovou šťávu, nasednete na kolo a přestanete využívat auto k dojíždění do práce? Pokud ano, proč nezkusit i jógu?


  1. Shaw, C., Blakely, T., Atkinson, J., & Woodward, A. (2020). Is mode of transport to work associated with mortality in the working-age population? Repeated census-cohort studies in New Zealand 1996, 2001 and 2006International Journal of Epidemiology.
  2. Gao, R., & Chilibeck, P. D. (2020). Effect of Tart Cherry Concentrate on Endurance Exercise Performance: A Meta-analysisJournal of the American College of Nutrition, 1-8.
  3. Gao, R., & Chilibeck, P. D. (2020). Effect of Tart Cherry Concentrate on Endurance Exercise Performance: A Meta-analysisJournal of the American College of Nutrition, 1-8.
  4. National Collaborating Centre for Primary Care (UK. (2009). Low back pain: early management of persistent non-specific low back pain.
  5. Park, J., Krause-Parello, C. A., & Barnes, C. M. (2020). A Narrative Review of Movement-Based Mind-Body Interventions: Effects of Yoga, Tai Chi, and Qigong for Back Pain PatientsHolistic nursing practice34(1), 3-23.

 



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Autor a expert

Evangeline se účastnila sportovních soutěží již od mládí. Jako kvalifikovaná RYA instruktorka jízdy na malých závodních lodích rozumí důležitosti správné výživy pro zvládnutí extrémních a vytrvalostních sportů, především díky její zkušenosti s týmy Velké Británie a vedením a trénováním prvního týmu její univerzity.

Ve svém volném čase miluje Evangeline běh - především maratony. O víkendech ji můžete najít u vodních sportů nebo při výšlapu do kopců. Její ideální večer je strávený HIIT tréninkem nebo dřepy v posilovně před tím, než si připraví nějaké pálivé jídlo s hromadou zeleniny - mňam!

Přečtěte si více o Evangelininých zážitcích zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ