Doplňky stravy

EAA vs BCAA | Jaké jsou rozdíly? Potřebujete je?

Jak EAA tak BCAA jsou specifické skupiny aminokyselin, které jsou často užívané sportovci a bodybuildery. Tenhle článek vás provede BCAA a EAA, vysvětlí jejich podobnosti a rozdíly a jak můžete vědět, jestli pro vás budou přínosem.

Přejděte na:

Jaký je rozdíl mezi EAA a BCAA?

EAA vs BCAA. Aminokyseliny jsou malé komponenty, nebo stavební kameny, bílkovin. Je pro nás nezbytné konzumovat aminokyseliny, abychom mohli budovat a opravovat bílkoviny a svaly v našem těle. Esenciální aminokyseliny (EAA) jsou aminokyseliny, které si tělo nedokáže vytvořit samo – a my je musíme získávat ze stravy.

Je 9 esenciálních aminokyselin: fenylalanin, valin, tryptofan, threonin, izoleucin, methionin, histidin, leucin a lysin. 1

Tři z těchto esenciálních aminokyselin mají unikátní chemickou strukturu s větvením, a jsou známé jako větvené aminokyseliny, neboli BCAA. Jsou to leucin, izoleucin a valin.

Všechny BCAA jsou esenciální aminokyseliny, ale ne všechny EAA jsou BCAA.

Když budete konzumovat EAA namísto pouze BCAA, dostanete do sebe všechny aminokyseliny včetně BCAA.

Potřebujete EAA?

EAA najdeme ve spoustě potravin, které denně konzumujeme, protože všechny bílkoviny jsou tvořeny aminokyselinami. Ať už jíte maso, mléčné výrobky nebo veganské zdroje potravin, všechny obsahují unikátní bílkoviny, a tudíž unikátní skupiny aminokyselin.

Dostatek aminokyselin ze stravy dobře poslouží vašemu celkovému zdraví a funkci těla. Je to také nezbytné pro budování a udržování svalové hmoty a podpoříte tak regeneraci svalů nebo hojení po zranění. 2 Ačkoliv naše tělo nedokáže tvořit EAA, většina lidí dokáže získat jejich dostatek pomocí pestré vyvážené stravy.

Kdo by měl zvážit brát EAA?

Běžní návštěvníci fitka

Cvičení má za následek mikrotrhliny ve svalech, které vyžadují opravu, takže možná budete potřebovat trošku podpořit svalovou regeneraci před příštím tréninkem. Aminokyseliny jsou stavebními kameny svalů a potřebujeme pro hojení a opravu, takže suplementace EAA může pomoci.

Pokud se snažíte budovat svalovou hmotu

Existují tři klíčové faktory, když chcete nabrat svaly: adekvátní kalorie, kvalitní trénink a aminokyseliny (bílkoviny). Pokud potřebujete extra zdroje proteinu, když se snažíte budovat svaly namísto pouze udržování váhy, EAA vám mohou pomoci.

Pokud jste na restriktivní dietě

Možná nemáte dostatek všech EAA, které potřebujete, pokud je vaše strava chudá na kompletní proteiny, což se může stát, pokud jste vegani či vegetariáni. Quinoa a sója jsou kompletní bílkoviny, ale některé rostlinné bílkoviny neobsahují všechny EAA.

Shrnutí: Spousta potravin bohatých na bílkoviny obsahuje EAA, ale některé zdroje bílkovin ne. Pokud potřebujete opravovat nebo budovat svaly, ujistěte se, že máte dostatek EAA.

Kdy brát EAA

Ať už zvolíte BCAA nebo EAA, oboje je ideální konzumovat během tréninku na podporu svalů, které jsou zrovna pod stresem. Dostatek EAA a BCAA je klíčový pro regeneraci. Také mohou pomoci předcházet únavě. 3 Pochutnávat si na kuřeti nebo tofu ve fitku není zrovna praktické, takže EAA nebo BCAA suplement je pohodlnou volbou.

Co si z článku odnést

Takže teď, když jsme si pověděli něco o BCAA a EAA, mělo by vše být o trochu jasnější. Ačkoliv BCAA jsou skvělé pro podporu celkového zdraví a opravu svalů, EAA obsahují i ty tři aminokyseliny, které se nazývají BCAA, plus ostatní aminokyseliny, které vaše tělo potřebuje.

Když budete tělu dodávat všechny ingredience na stavbu svalů, EAA vám mohou pomoci regenerovat, budovat svaly nebo udržovat svaly, pokud hubnete. Pokud se obáváte, že ve své stravě nemáte dostatek EAA nebo BCAA, suplement by vám mohl pomoci. Takhle jednoduché to je.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. Lopez, M. J., & Mohiuddin, S. S. (2021). Biochemistry, Essential Amino Acids. StatPearls [Internet]. 
  2. Negro, M., Perna, S., Spadaccini, D., Castelli, L., Calanni, L., Barbero, M., … & D’Antona, G. (2019). Effects of 12 weeks of essential amino acids (EAA)-based multi-ingredient nutritional supplementation on muscle mass, muscle strength, muscle power and fatigue in healthy elderly subjects: a randomized controlled double-blind study. The journal of nutrition, health & aging23(5), 414-424. 
  3. Wagenmakers, A. J. (1998). Muscle amino acid metabolism at rest and during exercise: role in human physiology and metabolism. Exercise and sport sciences reviews26, 287-314. 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Autor a expert

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ