0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Trénink

Plavání

Plavání – vodní sport, který se těší obrovské zálibě, a to ne pouze v letních měsících. Samozřejmě, že za teplého počasí se pojí i s celkovou ideou vodních radovánek, sluníčka a takové větší pohody. Ale v dnešní době máme spoustu možností, jak si zaplavat, i když venku je šedivo či dokonce mrzne.

O plavání jako takovém se často hovoří ve smyslu ideálního sportu. Hodí se pro všechny věkové kategorie, není k němu třeba až tak speciálního vybavení a je velmi vhodný třeba i pro těhotné.

Jedná se o komplexní pohyb, tudíž se nemůže stát, že byste jednu část těla přetáhli. Navíc jde vlastně o kombinaci posilování a protahování, tudíž vaše tělo Vám může jen poděkovat. Často je plavání využíváno i třeba jako jen průprava k nějakým složitějším sportovním aktivitám. Při správném dýchání se při něm totiž výrazně zvýší vitální kapacita plic, stejně tak je prospěšné pro srdce a cévní soustavu, kdy při pravidelném chození na bazén může dojít i k úpravě krevního tlaku.

Hlavním takovým úskalím plavání je správná technika. Sice se mu zpravidla učíme již od dětství, nicméně když pak člověk přijde k bazénu, vidí jen málo lidí, kteří si skutečně hlídají správné pohyby rukou i nohou a hlavně pravidelné dýchání do vody. Pokud se tedy přesuneme v létě ke koupališti a z bazénu vykukuje jen spousta hýbajících se hlaviček, nejedná se o zrovna správný styl.

Je několik plaveckých stylů, kterými se dá plavat, nicméně téměř všechny zahrnují hlavu pod vodou, právě proto, aby se správně mohlo dýchat do vodního prostoru. Pouze asi Znak je výjimkou, a to proto, že se vlastně provádí „na zádech“, tudíž hlava směřuje vzhůru, k nebi.

Aby si člověk zafixoval správnou techniku, je skutečně důležité tomu věnovat čas a vody se nebát. Pokud si zpočátku nejsme jistí či nevíme, jak to naučit svá dítka, je určitě vhodné se poradit s odborníkem. Protože není nic horšího než se přeučovat špatně naučené návyky.

V tomto článku bych chtěla shrnout správnou techniku alespoň základního plaveckého stylu – tedy Prsou.  Vycházíme z takzvaného „splývání“, zabíráme pažemi šikmo dolů pod hladinou – záběrovými plochami by měly být dlaně a vnitřní strany předloktí – nicméně záběr by neměl být příliš široký, jak bývá častou chybou. Nohy mají jako záběrovou plochu kolena – při jejich skrčení jsou chodidla v „fajfkách“ – nekrčíme je přímo pod břicho, ani příliš do stran. Záběr rukama nám dává znamení, že jde hlava nad vodu – tedy přichází období nádechu. Pod vodou se opět vydechuje a celý proces se opakuje.

Na internetu je samozřejmě možné najít mnoho různých videí, které jsou schopné člověka nějak navést, ale hlavní je si to vyzkoušet a věnovat se tomu.

Plavání je rozhodně skvělým sportem. Často jej doporučují i lékaři či fyzioterapeuti pro své pacienty a myslím, že je spousta důvodů, proč tomu tak dělají. Takže neváhejte a vyražte na bazén!

 

 

 

 



Lucie Králová

Lucie Králová

Autor a expert

Medailonek – Lucie Králová Lucie je nadšenou studentkou fyzioterapie, které se v současné době věnuje na fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity. Rovněž absolvovala kurz fitness instruktora a v této oblasti, stejně jako ve výživě a regeneraci a celkově zdravém stylu, se nadále aktivně vzdělává. V rámci studia spolupracuje s profesionálními sportovci, například s českým juniorským biatlonistickým týmem a předními hráči badmintonu. Lucie má praktické zkušenosti z lázní, kde rozšiřovala své ysokoškolské znalosti o komunikaci a práci s pacienty. Lucie se aktivně podílí na obsahu pro Myprotein a více informací o ní naleznete na jejím Instagramovém profilu: https://www.instagram.com/missnothingdamn. Ve svém volném čase se věnuje samozřejmě sportu – fitness, posilování, ale také relaxacím. Sama si vede tréninky a jejich rozvržení. Miluje procházky, přírodu, hory, a když může, odjede proto z města. Mezi její koníčky rovněž patří čtení, psaní, hudba, psychologie, čas s přáteli, vaření a jiné drobné radosti všedních dní.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ