0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Trénink

Horské ultramaratony II 

Pokud vás zaujal některý z horských ultramaratonů a přemýšlíte o své první účasti na tomto typu závodů, tento článek vám poslouží jako návod, na co si dát pozor a jak se připravit.

Příprava

Fakt, že se vůbec zabýváte myšlenkou se závodu zúčastnit je první skvělý krok k tomu ho dokončit. Nejprve je důležité si vybrat ten pravý závod, který je pro vás sympatický. Doporučuji rozhodně zohlednit datum závodu ve vztahu k očekávanému počasí a není na škodu na úvod zvolit závod v oblasti, kterou trochu znáte, čímž odpadne problém s hledáním trasy a lépe se zorientujete během závodu (v tom, jaká část trasy vás ještě čeká a jakou část už máte za sebou).

V přípravě je samozřejmě nutné hlavně běhat, přičemž je dobré věnovat velkou pozornost běhání kopců a to hlavně jejich sbíhání. Pokud nejste špičkoví vytrvalci, tak do kopců během závodu po většinu času nepoběžíte, ale půjdete pěšky. Z kopců je však dobré běžet, protože tím získáte spoustu času a nestojí vás to takové úsilí.

Vybavení

Základním pravidlem ohledně vybavení je, že si všechno rozhodně musíte důkladně vyzkoušet v tréninku, protože když zjistíte, že vás batůžek řeže do ramen během závodu, tak už je bohužel pozdě a zkazí vám to dojem z celého závodu. Většina závodů startuje v noci, takže si rozhodně musíte s sebou vzít silnou čelovku (do které si rozhodně dejte před závodem nové baterky). Základem jsou samozřejmě běžecké boty, které by měly být určené pro běh v terénu, ale nejdůležitější je, aby byly ozkoušené v tréninku a nezpůsobovaly puchýře. Oblečení je zapotřebí uzpůsobit počasí, ale každopádně doporučuji s sebou alespoň jednu rezervní vrstvu oblečení, protože se během závodu může zhoršit počasí a také budete s narůstající únavou vychládat a pokud si budete chtít dát, byť jen kratičkou pauzu na občerstvovačce, tak se vám další oblečení bude rozhodně hodit. Samozřejmě si s sebou musíte tedy vzít nějaký malý běžecký batůžek, který by měl stabilně sedět na zádech tak, aby při běhu neobtěžoval, a do kterého se vám vše potřebné vejde. U batohu je také žádoucí, aby vás neřezal do ramen a byl vyroben z pevného, ale lehkého materiálu.

Jídlo a pití

Základem všech dlouhých závodů je stravování. Předem si rozhodně zjistěte, kde jsou na trati občerstvovací stanice a jak jsou zásobeny. Podle toho si s sebou vezměte přiměřené množství tekutin, které můžete na občerstvovací stanici doplňovat. Vzhledem k tomu, že občerstvovací stanice bývají vzdálené více než 10 kilometrů, je dobré mít s sebou určitou rezervu jídla například v podobě energetických gelů či tyčinek. Zní to sice banálně, ale i jídlo je dobré vyzkoušet v tréninku, aby se vám při závodě zbytečně nedělalo špatně a věděli jste, jak na které jídlo vaše tělo reaguje.

Taktika

Základem přípravy je prostudování trati, podle které se můžete rozhodnout pro několik taktických možností. Pokud nemáte žádné zkušenosti s podobnými závody, tak si pro svůj první start nedělejte vysoké ambice a případně budete příjemně překvapeni. Základem je rozhodně nepřepálit start, kdy se vám zdá, že ještě máte spoustu sil a v pohodě si můžete vyběhnout kopec stejně jako nejlepší. Ze začátku vám to tak hrozné nepřijde, ale rozhodně tento přepálený start poznáte v druhé polovině závodu, kdy vás najednou budou všichni předbíhat a budete totálně vyčerpáni. Je důležité mít neustále ponětí o tom, jaká část trati následuje a podle toho určovat své tempo. Z kopců se snažte běhat, pokud to terén dovolí. A když už se dokonce stane, že je některý úsek po rovině, tak neváhejte ani na chvilku a rozhýbejte nohy do lehkého běhu. Nezapomínejte však, že v první řadě chcete závod dokončit, takže si síly pečlivě šetřete a případně zrychlete ke konci. Konzistentní příjemné tempo je klíčem.

Parťák

Většina těchto závodů se běhá ve dvojicích. Je proto zapotřebí si sehnat kolegu, který bude na podobné výkonnostní úrovni. Hlavní je se s kolegou na všem pečlivě domluvit a absolvovat společně minimálně několik tréninků. Velmi důležitá je totiž psychologická práce v týmu, kdy je zapotřebí se zdravě povzbuzovat a motivovat, ale na druhou stranu je zapotřebí nezapomínat na rozumný a zodpovědný přístup k závodu, protože dokončení je nejpřednější. Nezapomeňte se také dohodnout, kdo co ponese, aby se vám nestalo, že ponesete zbytečně jednu věc oba. Nezapomínejte, že každý gram navíc je znát.

Den startu

V posledních dnech před startem věnujte zvýšenou pozornost kvalitě spánku a nezařazujte náročné tréninky. Snažte se také o kvalitní stravu, dostatečnou hydrataci a vše směřujte ke startu. V den stratu nikterak neexperimentujte s jídlem a nezapomínejte na pitný režim. Pokud je start v noci, tak přijeďte do místa startu brzy a případně si zde domluvte ubytování, protože i pár drahocenných hodin spánku před startem velmi oceníte. Nezapomínejte na to, že v cíli budete pravděpodobně strašně unavení a poslední co budete chtít dělat, je řídit auto.

Závěr

Příprava by měla být velmi důkladná, protože jsou tyto závody velmi náročné. Nejdůležitější je si vše nejprve vyzkoušet v tréninku a následně si rozumně promyslet strategii, která bude přizpůsobena znalosti trati. Poté již stačí pouze obrovské odhodlání a velký zážitek a posouvání vlastních hranic může začít.

 

 



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Andrea Skolková je nejen nadšenou autorkou článků o tréninku, výživě a zdraví, ale také studentkou oboru biologie a tělesná výchova na univerzitě v Hradci Králové. V rámci studia se zabývá především funkčním tréninkem a s tím související anatomií a fyziologií člověka. Ráda se vzdělává i ve volném čase, takže je absolventkou spousty trenérských kurzů a seminářů. Je certifikovaným fitness instruktorem, instruktorem cvičení se závěsnými systémy a balančními pomůckami, TRX® trenérem, absolventem seminářů od KB5 a CoreTraining. Střípky z jejích tréninků a každodenního života naleznete na jejím Instagramu: https://www.instagram.com/andiesaurusss. Její vzpěračské výkony ze závodů si můžete prohlédnout na osobním profilu Powerlifter: https://www.powerlifter.cz/andrea‐skolkova‐u13762.aspx. Prostřednictvím článků ráda předává své zkušenosti z práce osobního kondičního trenéra a crossfit kouče. Práci ve fitness se věnuje přes pět let a mimo cvičení se snaží svým klientům pomáhat I se stravou a celkovou udržitelností zdravého životního stylu. Aktuálně pracuje v CrossFit Pardubice jako crossfit coach, OnRamp coach a osobní trenér. Andrea se věnuje crossfitu a vzpírání. V obou disciplínách se účastní českých závodů. Okrajově se věnuje překážkovým běhům a občas vyzkouší nějaký triatlon. Mezi její největší úspěchy patří první místo na Hradeckém terénním triatlonu v srpnu 2016, šesté místo na Gladiator Race v říjnu 2017, druhé místo na Bestii Open v únoru 2018, třetí místo na Akademickém mistrovství ČR ve vzpírání v červnu 2018 a třetí místo na Bcross Challenge v srpnu 2018. Mimo to ve volném čase ráda běhá, plave, jezdí na kole a toulá se v přírodě. Kromě sportování ráda tráví volný čas s přáteli u kvalitního jídla či dobré kávy.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ