Doplňky stravy

5 benefitů macy | Co je maca a k čemu je dobrá?

Maca prášek pochází ze starobylé rostliny a má spoustu způsobů využití dodnes. Stala se extrémně populárním doplňkem stravy, ačkoliv byla využívána obyvateli Peru, kde roste, po mnoho let. Má potenciál podpořit sílu a odhodlání a často se jí přezdívá peruánský ženšen.

Co je maca?

Maca je rostlina, která roste ve velmi náročných podmínkách – na vrcholku vysokých hor s ne zrovna ideální půdou. Je z rodiny brukvovitých, příbuzná hořčici, brokolici, květáku a růžičkové kapusty. Obsahuje vitamín C, zinek, železo a vápník. Její botanické jméno je Lepidium Meyenii. Má listy, ale její kořen je zdrojem pro doplňky stravy – kořeny se suší a zpracovávají na prášek. Typicky se užívá ve formě prášku nebo v kapslích.

Benefity macy

Existuje spousta potenciálních benefitů macy a mnohými je považována za suplement, který může vašemu tělu pomoci lépe zvládnout stres a chránit samo sebe. S tolika živinami má maca širokou škálu potenciálních benefitů.

1. Maca může zlepšit náladu

Stejně jako další rostliny z čeledi brukvovitých je maca plná zdravých sloučenin. Maca obsahuje antioxidanty zvané flavonoidy, které jsou spojovány se zlepšováním nálady a redukcí úzkosti. Několik studií pozorovalo snížení pocitů úzkosti a deprese.

2. Maca může zlepšit krevní tlak

Ta stejná studie, která ukázala benefity co se týče symptomů deprese a úzkosti, také pozorovala snížení diastolického krevního tlaku u žen po menopauze, které užívaly macu. Je známé, že brukvovitá zelenina podporuje celkové zdraví, s macou tomu není jinak.

3. Podporuje plodnost

Jedním z prvotních důvodů, proč se maca využívala, byla podpora reprodukčního zdraví.

Další výzkum ohledně spojitosti macy a hormony spojené s reprodukcí právě probíhá. Spousta žen uvedla, že jim pomáhá vybalancovat hormony a snížit určité symptomy menopauzy, jako jsou návaly horka.

4. Zlepšuje odhodlání

Díky ostatním benefitům macy další výzkum ukázal, že může dokonce zvýšit odhodlání během cvičení. Stejně tak jako se v Peru po staletí využívala jakožto energetický boost, studie pozorovala zlepšení v cyklistice na čas s pravidelnou konzumací macy.

5. Zvýšení energie

Vitamín C, železo a B6 obsažené v mace také pomáhají podpořit zdraví imunitního systému a snížit únavu. Ačkoliv žádná přímá spojitost se sílou nebo budováním svalů nebyla pozorována, pokud dokážete odjet tvrdší trénink, můžete pozorovat s tím spojené benefity. Pokud bojujete s nedostatkem energie během cvičení, maca může být řešením, které hledáte.

Kdy je nejlepší macu užívat?

Načasování suplementace macy nemá takový dopad jako pravidelnost, se kterou jí užíváte. Většina studií, které pozorovaly její pozitivní účinky, požadovala po účastnících, aby brali pravidelnou dávku – načasování s tréninkem není tak důležité. Můžete ji přidat do potréninkového shaku nebo si ji dát před tréninkem, cokoliv vám více vyhovuje.

Jaká je ideální dávka macy?

Pokud užíváte Myprotein Maca prášek, měli byste brát 5g denně pro konzistentní výsledky. Můžete ji jednoduše smíchat s vodou, džusem, shakem nebo smoothie. Náš maca prášek je vegan, organický a bez lepku, díky čemuž přirozeně zapadne do zdravé stravy.

Co si z článku odnést

Maca prášek je neuvěřitelně nutričně bohatý a účinný suplement – což se odráží ve spoustě jeho pozitivních účinků a využití po celá staletí. Ať už potřebujete zlepšit náladu nebo nakopnout v posilovně, zařazení maca prášku vám může pomoct.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. Balick, M., & Lee, R. (2002). Maca: from traditional food crop to energy and libido stimulant. Alternative therapies in health and medicine, 8 2, 96-8 .
  2. Stojanovska, L., Law, C., Lai, B., Chung, T., Nelson, K., Day, S., … & Haines, C. (2015). Maca reduces blood pressure and depression, in a pilot study in postmenopausal women. Climacteric18(1), 69-78.
  3. Stone, M., Ibarra, A., Roller, M., Zangara, A., & Stevenson, E. (2009). A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen. Journal of ethnopharmacology126(3), 574-576.
  4.  Brooks, N. A., Wilcox, G., Walker, K. Z., Ashton, J. F., Cox, M. B., & Stojanovska, L. (2008). Beneficial effects of Lepidium meyenii (Maca) on psychological symptoms and measures of sexual dysfunction in postmenopausal women are not related to estrogen or androgen content. Menopause (New York, N.Y.)15(6), 1157–1162. https://doi.org/10.1097/gme.0b013e3181732953


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Autor a expert

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ