Strava

Co jíst před hodinou jógy

Ti, kteří jsou v józe noví nebo o ní moc nevědí, pravděpodobně předpokládají, že jogíni následují zcela přírodní, rostlinnou, celozrnnou, bezcukrovou, raw dietu. Ale tyhle domněnky jsou docela daleko od pravdy.

Nejenže jóga může vybudovat apetit, ale také vás nutí přemýšlet o tom, co doopravdy chcete jíst, když se napojíte na své tělo.

To může vést ke zmatkům a následně otázkám typu „Dal(a) bych si něco sladkého, ale nechci čokoládu, co bych si měl(a) dát?“ nebo „Nechci, aby mi uprostřed  vinyasy kručelo v břiše, co si mám dát?“.

Jsme experti na poli co-bych-měl-jíst, takže vneseme trochu světla do této záhady a poradíme vám, co byste si tak mohli dát, abyste ze své hodiny jógy dostali maximum.

Co bych měl(a) jíst před jógou?

Váš jídelní rituál před hodinou jógy záleží na tom, zda jste spíš ranní nebo odpolední jogín. Nemyslíme si, že by většina z nás chtěla utíkat do pozice trianglu s plným žaludkem.

Ranní jóga

Ačkoliv je nejlepší před hodinou jógy něco sníst, ranní hodiny nás mohou limitovat v tom, co si můžeme předem dát, pokud na to vůbec máte čas.

Malá snídaně zhruba 45 minut před hodinou bude stačit na to, aby vám pomohla absolvovat delší trénink, ale pokud máte v plánu se hýbat méně než 20 minut, pak vám bude klidně stačit menší svačinka.

Pokud si dáte to správné jídlo, než se vrhnete na podložku, menší svačinka bohatá na komplexní sacharidy vás dostane přes vaši hodinu jógy.

Smoothies jsou skvělou volbou, jelikož jsou lehké a nebudete se po nich cítit příliš plní, navíc je můžete snadno dát do ledničky a dopít je později.

Pokud máte dostatek času nebo si rádi dáte větší snídani před hodinou, pak jsou například vločky (overnight oats nebo instantní, to je na vás) skvělou volbou, jelikož energie z vloček se bude uvolňovat postupně během vašeho tréninku a i poté, co skončíte.

Doplňte vločky o ořechy nebo vmíchejte proteinový prášek pro extra dávku bílkovin, což pomůže vašim svalům.

Odpolední jóga

Pokud si jógu dáváte radši odpoledne nebo večer, pak máte víc času na trávení, když si dáte větší jídlo.

Snažte se, abyste větší jídlo dojedli alespoň 1 hodinu před tím, než začnete jógu – 2 hodiny budou ještě lepší, jelikož budete mít víc času jídlo strávit a nebudete se cítit tak unavení, když budete v pozici dolů hledícího psa.

Vyvážené jídlo bude obsahovat komplexní sacharidy, bílkoviny a zdravé tuky, což vám dodá energii. Dobrým příkladem je celozrnná bageta s tuňákem a kukuřicí nebo pečený batát s mletým masem a sýrem.

Co jíst po józe?

Ať už si dáváte jógu ráno nebo odpoledne, pokud jste si před ní nedali pořádné jídlo, pak je teď ten správný čas si ho dát, abyste podpořili regeneraci po cvičení.

Na druhou stranu, pokud jste si dali větší jídlo dvě hodiny předem, pak asi nebudete mít chuť na tříchodové pohoštění. V tom případě si dopředu připravte správnou svačinku, která vás zasytí, než bude čas na další větší jídlo, a udrží vás tak dál od dózy se sušenkami.

Ačkoliv někdo namítá, že jóga není cvičení, rozhodně při ní využíváte svaly, o kterých jste možná ani nevěděli, že je máte, takže je jasné, že jóga vaše tělo rozhodně procvičí! To znamená, že je důležité dodat tělu dostatek energie na regeneraci, i kdybyste si měli dát třeba jen hroznové víno nebo ořechy.

Opět se soustřeďte na balanc mezi celozrnnými sacharidy, zdravými tuky a bílkovinami, abyste tělu opět dodali energii. Můžete zvolit třeba celozrnné krekry s kozím sýrem a hroznovým vínem, nebo vařené vejce s ořechy a semínky.

Pokud si chcete dát spíše klasické jídlo, zaměřte se na komplementární bílkoviny, pokud jste na rostlinné stravě, jako třeba pečené fazole s toustem a avokádem a rajčaty.

Jsou nějaká jídla, na která se soustředit?

Všichni máme svoje individuální chutě a preference. Neexistuje žádný stravovací styl, který vyhovuje všem, a možná že zjistíte, že to, co ostatní jogíni milují, vy nemáte rádi.

Ačkoliv nedoporučujeme soustředit se na určitá jídla, některé potraviny přináší zdravotní benefity, které mohou být pro vás zajímavé, a kvůli kterým je možná budete chtít zařadit do vašeho jídelníčku.

Například kakao je skvělým zdrojem všech tří makroživin a poskytuje další mikronutrienty ve formě železa, hořčíku a draslíku. Je chutné a málo zpracované, což se skvěle hodí, pokud se snažte omezovat průmyslově zpracované potraviny.

Musím si dávat pozor na bílkoviny?

Ačkoliv je důležité dbát na adekvátní příjem bílkovin, je pravděpodobné, že toho dosáhnete jen ze stravy jako takové. Pokud jste vegani nebo vegetariáni, pak neuškodí, když si po józe dáte proteinový suplement, abyste si byli jistí, že máte dostatek bílkovin.

Případně pokud je vaše jóga extra náročná a cítíte, že hodně zapojujete svaly, zvýšení příjmu bílkovin napomůže regeneraci.

Co si z článku odnést

Nechceme se opakovat, ale vyvážená strava, která obsahuje všechny tři makroživiny, stejně tak jako mikroživiny, dodá vašemu tělu palivu a napomůže regeneraci, takže si budete moci na svou jóga podložku příště zase sednout plni energie a odpočatí.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Autor a expert

Lauren vystudovala anglickou literaturu a pochází z jihu. Miluje plavání, během uplynulých let objevila sílu tréninků se zátěží a má mnoho prostoru pro zlepšení ve svých každotýdenních hodinách Hot jógy.

O víkendech většinou peče nebo jí nějaký brunch a užívá si každý nový recept se svými spolubydlícími - hlavně od té doby, co se zbavila studentských návyků jako například života na těstovinách. Především však věří v udržování rovnováhy mezi tréninkem a sociálním životem.

Zjistěte víc o zkušenostech Lauren zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ