Strava

Velkou snídaní proti nadměrnému svačení, říká studie

Je to taková malá výhra, když se nám podaří den začít správně. A i když nejste ranní ptáče, tak mi neříkejte, že vám kopec palačinek po ránu nevykouzlí úsměv na tváři.

Jsme velkými zastánci snídaně. Máme pro vás recepty, které vám pomohou se probrat, produkty, které vám usnadní ráno, a už jsme zmínili recepty?

A pokud nejste velkým fanouškem snídaně, možná vás tahle nová studie (která byla publikována v Cell Metabolism) přesvědčí o opaku. Hlavní pointou je toto – větší snídaně je lepší pro kontrolu apetitu. 1 O tom chceme slyšet víc.

Studie

Vědci nedávno přinesli studii o „chrono-výživě“. Neboli jednoduše řečeno, jak jídlo, které jíme, ovlivňují naše vnitřní hodiny. Například, jíst později večer nemusí být úplně nejlepší nápad, protože tělesné hodiny už připravují metabolismus na spánek. To je jen jedna z myšlenek.

Aby vědci více tomuto tématu porozuměli, vzali 30 dobrovolníků. Pro každého připravovali jídlo po dobu 2 měsíců, denní příjem 1700 kcal. Takový meal prep zní jako sen – určitě by nám to ušetřilo spoustu času.

První měsíc jedli dobrovolníci velké jídlo na začátku dne – zhruba polovinu jejich celkového kalorického příjmu. Pak měli menší oběd a večeři. Snídaně zahrnovala jogurty, smoothie, párky, houby – vše se spoustou bílkovin, samozřejmě.

A druhý měsíc jedli dobrovolníci větší jídlo večer. Jejich metabolismus byl během experimentu měřen pomocí „doubly labelled water“ metody.

Výsledky

Protože dobrovolníci jedli stejné množství kalorií každý měsíc, není žádným překvapením, že nezhubli nehledě na to, v jakou denní dobu jedli. Víme, že hubnutí je o kalorickém deficitu. Bohužel neexistuje žádná rychlá zkratka, co se hubnutí týče.

Vědce však zajímalo, jestli rychlost metabolismu během dne měla vliv na spálené kalorie. Ale ani tady nepozorovali žádný rozdíl.

Studie však objevila, že velká snídaně pomohla redukovat chuť k jídlu během dne. Ale proč na tom záleží? Je důležité brát v potaz, že dobrovolníci byli na striktním dietním plánu – a nemohli si dávat žádné snacky. Tudíž jedli každý den stejné množství kalorií nezávisle na tom, jestli měli hlad.

V normálních podmínkách, když na vás v 11 dopoledne přijde chuť a máte po ruce šuplík se svačinkami, asi jim úplně neodoláte. Obzvlášť, pokud jste k snídani měli jen banán a topinku. Ale teorií je, že velká snídaně pomohla kontrolovat hlad během celého dne.

Co si z článku odnést

Berte to jako znamení, abyste se ráno neodbývali. Tahle studie říká, že pocity hladu během dne můžete přemoci pořádnou snídaní. Vaše tělo vám za to poděkuje.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(22)00344-8


Emily Wilcock

Emily Wilcock

Autor a expert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ