0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Strava

Vliv alkoholu na sport

Jistě jste už někdy slyšeli, že když si před sportem dáte panáka, povzbudí vás to k lepšímu výkonu než za střízliva. Opak je ovšem pravdou!

Mýty o alkoholu

V dnešní době stále přetrvává mýtus, že alkohol zvyšuje fyzickou výkonnost, a to hlavně u silových sportů. Účinkem alkoholu je ale utlumení činnosti centrálního nervového systému, což je stav plně neslučitelný s maximálním sportovním výkonem. Alkohol také snižuje schopnost stažitelnosti srdečního svalu, čímž také klesá úroveň sportovního výkonu a v neposlední řadě je třeba říci, že alkohol také snižuje schopnost jater vytvářet glukózu, která je významným zdrojem energie pro naše tělo. Zjednodušeně můžeme říci, že po požití alkoholu nebude naše tělo schopno produkovat tolik energie, jako když jsme střízliví.

Dalším často zmiňovaným mýtem o alkoholu je, že bychom ho mohli využít jako zdroj „paliva“ při sportovním výkonu, protože našemu tělu poskytuje velké množství energie. Alkohol opravdu velké množství energie obsahuje, ale problémem je, že tato energie je těžko využitelná pro sportovní výkon a zásadním nedostatkem je, že po sportovním výkonu alkohol brzdí obnovu glykogenu ve svalech, čímž výrazně zpomaluje regeneraci po sportovním výkonu. Navíc, pokud dojde k požití alkoholu, tělo nejprve odbourává alkohol a ne cukry (a už vůbec ne tuky), takže absolutně nedochází k, u některých lidí kýženému, spalování tuků.

Rozhodně to znáte také, že není nic příjemnějšího, než zahnat žízeň v horkém letním dni studeným pivem například při dlouhé vyjížďce na kole. Nesmíme ovšem zapomínat, že alkohol má přesně opačnou funkci na naše tělo, protože napomáhá odvodňování našeho organismu, což je stav, který při sportu opravdu nechceme. Žízeň si těmito zastávkami naopak přivoláváme.

Pozitivní účinek

Abychom nebyli k alkoholu pouze kritičtí. Je prokázáno, že alkohol uvolňuje napětí, zvyšuje sebedůvěru a podporuje agresivitu. Všechny tyto vlastnosti jsou pro sport pozitivní, ale nesmí se to samozřejmě s množstvím alkoholu přehnat a je potřeba se také zamyslet nad tím, jaký sport zrovna provádíme, protože alkohol například na lyžích, kde se musíte rozhodnout během okamžiku, může mít fatální následky. Na druhou stranu u neprofesionálních kolektivních her může malé množství alkoholu pozitivně ovlivnit psychiku sportovce, uvolnit atmosféru a přispět k celkové pohodě hráčů. Tím ale rozhodně nechceme podporovat sportovce v pití. [Symbol]

Malé množství alkoholu denně, čímž se myslí cca jedno pivo (opravdu jenom jedno!), nebo dvě deci vína, má prokázaný pozitivní účinek na lidské zdraví, protože snižuje riziko srdečních onemocnění a zvyšuje hladinu HDL („hodného“) cholesterolu, který napomáhá odbourávání LDL („zlého“) cholesterolu z těla.

Negativní účinek

Jedním z důvodů proč sportujeme je, že si chceme udržet dobrou postavu, čemuž alkohol opravdu nepomáhá, protože je prokázané, že alkohol zpomaluje metabolismus tuků a tělo si místo tuků hledá jiný zdroj, tedy sacharidy nebo bílkoviny. S udržením dobré postavy také souvisí negativní vlastnost alkoholu – zvyšování chuti k jídlu – následkem čehož přijmeme více kalorií než bychom normálně přijmuli a tím pádem může docházet k postupnému zvyšování množství tuku v našem těle.

Měli bychom si také dát pozor na to, že konzumace alkoholu snižuje hladinu testosteronu, což vede k horšímu budování svalové hmoty a v některých případech může dokonce docházet k jejímu úbytku.

Negativním účinkem alkoholu je také rozšíření cév a zhoršená termoregulace, na což bychom si měli dávat pozor zvlášť v letních měsících. Se zhoršenou termoregulací opět souvisí zvýšená dehydratace, protože se tělo musí více potit, čímž vylučuje více tekutin.

A jak je to se spánkem? Ani pro spánek není alkohol ideální, i když někteří mohou namítnout, že se po něm lépe usíná. Pravda je ovšem ta, že samotnému usínání alkohol pomoci může (pokud to ovšem není 10 panáků [Symbol] ), ale co se kvality spánku týče, tak ta je mnohem horší, protože tělo není schopno správně regenerovat a obnovovat energetické zásoby na další sportovní výkony.

Závěr 

Vliv alkoholu na sport je z větší části negativní, protože zhoršuje metabolismus, tvorbu svalů a regeneraci, ale neznamená to, že konzumace malého množství alkoholu bude mít okamžitě fatální následky a může dokonce přinášet i určitá pozitiva, proto se alkoholu nemusíme přímo striktně vyhýbat, ale je důležité pít s rozumem a v malém množství. Podívejme se na středomořské národy, kde se alkoholu v rozumném množství nevyhýbají – a jak dlouho a zdravě žijí. [Symbol]

 

 

 

 

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


Vella LD, Cameron-Smith D. Alcohol, Athletic Performance and Recovery. Nutrients. 2010;2(8):781-789. doi:10.3390/nu2080781. 

JEUKENDRUP, Asker. Alcohol and recovery. Mysportscience [online]. 2016 [cit. 2017-10-22]. Dostupné z: http://www.mysportscience.com/single-post/2016/02/03/Alcohol-and-recovery 



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Andrea Skolková je nejen nadšenou autorkou článků o tréninku, výživě a zdraví, ale také studentkou oboru biologie a tělesná výchova na univerzitě v Hradci Králové. V rámci studia se zabývá především funkčním tréninkem a s tím související anatomií a fyziologií člověka. Ráda se vzdělává i ve volném čase, takže je absolventkou spousty trenérských kurzů a seminářů. Je certifikovaným fitness instruktorem, instruktorem cvičení se závěsnými systémy a balančními pomůckami, TRX® trenérem, absolventem seminářů od KB5 a CoreTraining. Střípky z jejích tréninků a každodenního života naleznete na jejím Instagramu: https://www.instagram.com/andiesaurusss. Její vzpěračské výkony ze závodů si můžete prohlédnout na osobním profilu Powerlifter: https://www.powerlifter.cz/andrea‐skolkova‐u13762.aspx. Prostřednictvím článků ráda předává své zkušenosti z práce osobního kondičního trenéra a crossfit kouče. Práci ve fitness se věnuje přes pět let a mimo cvičení se snaží svým klientům pomáhat I se stravou a celkovou udržitelností zdravého životního stylu. Aktuálně pracuje v CrossFit Pardubice jako crossfit coach, OnRamp coach a osobní trenér. Andrea se věnuje crossfitu a vzpírání. V obou disciplínách se účastní českých závodů. Okrajově se věnuje překážkovým běhům a občas vyzkouší nějaký triatlon. Mezi její největší úspěchy patří první místo na Hradeckém terénním triatlonu v srpnu 2016, šesté místo na Gladiator Race v říjnu 2017, druhé místo na Bestii Open v únoru 2018, třetí místo na Akademickém mistrovství ČR ve vzpírání v červnu 2018 a třetí místo na Bcross Challenge v srpnu 2018. Mimo to ve volném čase ráda běhá, plave, jezdí na kole a toulá se v přírodě. Kromě sportování ráda tráví volný čas s přáteli u kvalitního jídla či dobré kávy.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ