Trénink

Může vám hudba zpříjemnit HIIT a zlepšit výkon?

Intervalový trénink je čím dál populárnější hlavně mezi těmi, kteří mají málo času, ale i tak si chtějí dát pořádný trénink. Je to náročný způsob tréninku, kdy se dostáváte na hranice svých limitů během krátkého časového úseku, což si ne každý užívá tak jako ležérní běh v parku. Pokud chcete svůj intervalový trénink posunout zase na další úroveň, tahle studie z Okanagan Campus UBC, School of Health and Exercise Sciences vám s tím pomůže. 1

Podle nich může poslech hudby během sprintových intervalů zlepšit výkon a zpříjemnit trénink. Tady jsou detaily, jak to přesně funguje.

Studie

Aby otestovali efekty tréninku s a bez hudby, vzali vědci 24 dospělých lidí ve věku okolo 20 let, kteří neměli dobrou kondici a nikdy nezkoušeli sprint intervaly. Podrobili je třem různým protokolům – trénink s motivační hudbou, trénink s podcastem a trénink v tichu.

Účastníci dokončili 3x20sekundové sprinty s odpočinkem 2 minuty za všech jmenovaných podmínek. Uvedli, že nejvíce si užili sprinty s hudbou, ale rozdílů bylo víc.

Při tréninku s hudbou dosáhli také nejvyšší tepové frekvence a celkového výkonu (power output). To znamená, že cvičení s hudbou by časem mohlo vést k lepším výsledkům, jelikož jste schopni trénovat tvrději.

Verdikt

Ačkoliv jsou to dobré zprávy pro váš intervalový trénink, je tu pár věcí, které je potřeba prozkoumat dál. Například, studie byla provedena pouze na účastnících bez dobré kondice, kteří nikdy intervaly nezkoušeli, takže by bylo zajímavé vidět, zda by podobné výsledky měla i skupina lidí, kteří cvičí pravidelně a mají zkušenost s intervalovým tréninkem.

Studie se navíc účastnilo pouze 24 lidí, což není mnoho, abychom mohli s naprostou jistotou říci, zda hudba skutečně pomáhá při tréninku. Navíc by nás také zajímalo, jaký hudební žánr pomáhá? Měli bychom si stáhnout nějaké R&B nebo heavy metal na náš příští HIIT trénink?

Co si z článku odnést

Máte pocit, že trénink s hudbou je hned lepší? Pak si vezměte sluchátka a jděte na to. Není pochyb o tom, že trocha hudby vás může rozptýlit od bolesti, kterou s sebou HIIT trénink nese, tak to zkuste a uvidíte, jestli pocítíte rozdíl také ve vaší tepové frekvenci a výkonu.


1. Stork, M. J., Karageorghis, C. I., & Ginis, K. A. M. (2019). Let’s Go! Psychological, psychophysical, and physiological effects of music during sprint interval exercisePsychology of Sport and Exercise, 101547.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Autor a expert

Evangeline se účastnila sportovních soutěží již od mládí. Jako kvalifikovaná RYA instruktorka jízdy na malých závodních lodích rozumí důležitosti správné výživy pro zvládnutí extrémních a vytrvalostních sportů, především díky její zkušenosti s týmy Velké Británie a vedením a trénováním prvního týmu její univerzity.

Ve svém volném čase miluje Evangeline běh - především maratony. O víkendech ji můžete najít u vodních sportů nebo při výšlapu do kopců. Její ideální večer je strávený HIIT tréninkem nebo dřepy v posilovně před tím, než si připraví nějaké pálivé jídlo s hromadou zeleniny - mňam!

Přečtěte si více o Evangelininých zážitcích zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ