Zpět na hlavní obsah
Doplňky stravy

Veganský proteinový prášek | Nejlepší vegan alternativy k syrovátkovému proteinu

Veganský proteinový prášek | Nejlepší vegan alternativy k syrovátkovému proteinu
Claire Muszalski
Autor a expert13 dnů Ago
Zobrazit profil Claire Muszalski
Všichni jsme slyšeli o proteinovém prášku, ale proč by si někdo vybíral veganskou variantu namísto syrovátkového proteinu? Rostlinné proteinové prášky ušly dlouhou cestu a už dávno nejsou tou nerozpustnou křídou – existuje spousta možností, když přijde na proteinové prášky. Čtěte dál a najděte ten správný pro vás.

Proč užívat proteinový prášek?

Bílkoviny jsou klíčovou živinou pro celkové zdraví a jsou ještě důležitější pro ty, kteří pravidelně cvičí, jelikož bílkoviny pomáhají s hojením, růstem a opravou svalů. Ačkoliv existuje spousta potravinových zdrojů bílkovin, proteinový prášek je efektivním způsobem, jak navýšit denní příjem bílkovin, abyste dosáhli svých fitness cílů.Ačkoliv syrovátkový protein a kasein jsou nejpopulárnějšími možnostmi, spousta lidí preferuje rostlinné proteiny. Ať už máte alergii na mléko, intoleranci nebo se vyhýbáte živočišným produktům z jakéhokoliv důvodu, existuje pro vás spousta kvalitních rostlinných proteinů.

Z čeho se vyrábí syrovátkový protein?

Syrovátkový protein je jednou z hlavních složek mléka a získává se z tekutiny, která se oddělí při produkci sýra. Tenhle přírodní vedlejší produkt výroby sýra tvoří zhruba 20% bílkovin v kravském mléce. Syrovátka má však nízký obsah laktózy a je tak snadno stravitelná.Na trhu existují tři hlavní formy syrovátkového proteinu – koncentrát, izolát a hydrolyzát. Tekutina, která zůstane po produkci sýra, se dále zpracovává, odstraňuje se z ní voda, tuk a laktóza, což zanechá prášek, který známe jako syrovátkový proteinový koncentrát. Syrovátkový izolát a hydrolyzát se dále zpracovávají do ještě koncentrovanější formy (izolát) a pak se rozkládají na menší aminokyselinové řetězce (hydrolyzát), což může mít další benefity jako rychlejší absorpce a stravitelnosti.

Je syrovátkový protein vegetariánský?

Potravinám, které pochází ze zvířat přímo – jako kuřecí prsa, mleté hovězí nebo krůtí – se vegetariáni vyhýbají. Ale většina vegetariánů konzumuje produkty, které byly vytvořeny zvířaty nebo vyrobeny z těchto produktů. Ačkoliv toto rozhodnutí je osobní věcí každého z nás, většina vegetariánů obyčejně konzumuje vajíčka nebo třeba med. Mléčné výrobky jsou často primárním zdrojem bílkovin pro vegetariány, kteří nejedí maso.

Je syrovátkový protein veganský?

Vegani by se pravděpodobně syrovátkovému proteinu vyhnuli, jelikož se jedná o produkt vytvořený y živočišného produktu. Syrovátka obsahuje mléko, takže není veganská.

Benefity rostlinných proteinů

Rostlinné proteiny se vyrábí z veganských zdrojů, což znamená, že v jejich výrobě nehrají žádnou roli zvířata. Mají menší dopad na životní prostředí a obsahují spoustu živin, které mohou podpořit zdraví střev a snížit tak riziko chronických onemocnění.

Co je kompletní zdroj bílkovin?

Bílkoviny jsou tvořeny aminokyselinami. Aminokyselinová sekvence každého proteinu je unikátní, ale některé proteiny obsahují více aminokyselin než jiné. Protein, který obsahuje všechny aminokyseliny, které lidské tělo potřebuje pro správnou funkci, se nazývají kompletní proteiny. Spousta živočišných proteinů obsahuje všechny tyto potřebné aminokyseliny, což z nich dělá kompletní proteiny. Ačkoliv některé rostlinné proteiny jako hráškový nebo rýžový nejsou samy o sobě kompletní (neobsahují dostatek všech aminokyselin), můžete si zvolit směs rostlinných proteinů, která obsahuje všechny aminokyseliny. Sójový protein je kompletní rostlinný protein a dostanete z něj jednoduše všechny aminokyseliny potřebné pro vaše svaly.

Veganské proteinové prášky

Tak se pojďme podívat na jednotlivé možnosti.

Impact Vegan Protein

Veganská proteinová směs je směsí proteinů z hrášku a fava fazolí, díky čemuž má kompletní profil aminokyselin. Veganská proteinová směs neobsahuje žádná umělá barviva nebo příchutě a má nízký obsah cukru.Veganská proteinový směs má lehce jinou strukturu než klasický syrovátkový protein, ale dá se dobře zamíchat do smoothies s dalšími ingrediencemi. Obsahuje 21g bílkovin (včetně 5g BCAA) a 110 kaloriií na porci, což z ní dělá skvělou možnosti pro podporu růstu svalů.

Sójový proteinový izolát

Sójový proteinový izolát je kompletní protein vytvořený z odtučněných sójových bobů, díky čemuž zůstává vysoký obsah bílkovin a nízký obsah tuku a cukru. Sójový protein je kompletní zdroj bílkovin a každá porce obsahuje 27g vysoce kvalitních bílkovin.Sójový protein je z výživového hlediska jedním z nejlepších rostlinných proteinů, ale pokud jste alergičtí na sóju, nebude to pro vás vhodná alternativa.

Impact Pea Protein

Hráškový protein je další oblíbenou volbou, co se týče rostlinných proteinů. Hráškový proteinový izolát je vysoce zpracovaný, což znamená, že má vysoký obsah bílkovin, ale nízký obsah tuku a sacharidů.Neobsahuje žádnou sóju ani mléko, takže je vhodný pro lidi s alergií. Má o něco nižší obsah bílkovin než sójový protein, ale stále přináší skvělých 23g na porci, takže bude skvělou volbou do každého rostlinného jídelníčku.

Clear Vegan Protein

Clear Vegan protein je nejen krásně osvěžující alternativou k mléčnému proteinu, ale obsahuje navíc opravdové ovoce a má přidané B vitamíny. Obsahuje 10g rostlinných bílkovin na porci.

Plant Protein Superblend

Tento protein je vyrobený z upcyklovaného ječmene zbylého po výrobě piva, takže využívá potraviny, které by jinak nebyly využity.Plant Protein Superblend je kompletním zdrojem bílkovin s 20g bílkovin na 28g porci. Je také zdrojem vitamínu B12, mědi a draslíku, což podpoří váš metabolismus a zdraví svalů. Můžete si z něj navíc udělat ledové nebo horké nápoje, takže je skvělým způsobem, jak si obohatit odpolední kávu.

Clear Protein Superblend

Nejnovější člen veganské proteinové rodiny – Clear Protein Superblend. Novější a šťavnatější bratr Plant Protein Superblendu. Také se vyrábí z upcyklovaného ječmene, díky čemuž pomáhá redukovat plýtvání potravinami.A pokud vám tohle nestačí jako důvod, má také 18g kompletních bílkovin.

Jak si vybrat to nejlepší pro vás

Když zvažujete rostlinný protein, je dobrý nápad zamyslet se nad následujícími faktory:

Vaše cíle

Pokud se snažíte nabrat objem a budovat svaly, možná bude nejlepší zvolit možnost s nejvyšším obsahem bílkovin na porci (jako sójový protein nebo směs rostlinných proteinů). Pokud jen chcete trochu navýšit denní příjem bílkovin, jakýkoliv z těchto proteinů vám s tím pomůže.

Dietní omezení

Máte nějakou alergii, intoleranci nebo trávicí obtíže? Zvažte, jak se po jednotlivých proteinech budete cítit a vyberte si ten, který se nejvíc hodí pro vaše zdraví.

Vaše celková strava

Pokud jste vegani nebo vegetariáni, jakýkoliv z těchto rostlinných proteinů se bude skvěle hodit pro vaše cíle, ale zvažte, jak důležité je, aby váš protein byl kompletním zdrojem bílkovin. Pokud je vaše strava vyvážená a obsahuje dostatek různých zdrojů bílkovin, nemusí to být až tak důležité.

Co si z článku odnést

Ačkoliv syrovátka je zlatým standardem mezi proteiny, existuje spousta skvělých rostlinných variant. Rostlinné proteiny mohou být stejně efektivní jako živočišné, co se týče podpory zdraví, růstu svalů a regenerace. Zvažte svoje preference, celkovou stravu a cíle a vyberte si rostlinnou variantu, která se nejvíce hodí pro vás.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.

Claire Muszalski
Autor a expert
Zobrazit profil Claire Muszalski

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.

myprotein