0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Trénink

Funkční trénink

 Funkční trénink je cvičení zaměřené na činnosti, které běžně používáme ve svém životě. Používá totiž základní principy, které sportovci znají od nepaměti. Cílem je zvýšit funkčnost, flexibilitu, mobilitu, výkonnost a celkové zdraví těla. Funkční trénink zahrnuje cviky, které zapojuje více svalových skupin najednou a využívá k tomu různé cvičební pomůcky – např. závěsný systém, bosu, kettlebell, odporové gumy, expandery a další.

 

Jak to funguje ?

Funkční trénink je velmi individuální. Každý je na tom s kondicí, vytrvalostí, funkčností atd. trochu jinak a podle těchto kritérií by se měl také sestavovat plán. Ten by měl být promyšlený a určitě stojí za to domluvit si pár hodin s trenérem, který vás naučí alespoň základy – další možností je docházet na lekce s menším počtem osob, ale tam není prostor učit nováčka základům.

Jedná se sice o individuální záležitost, přesto je funkční cvičení komplexní, protože se při něm snažíme zapojit co nejvíce svalů těla – jde nám o souhru svalových skupin, rozvoj jejich spolupráce a koordinace. Největší důraz je kladen na posílení hlubokého stabilizačního systému páteře (HSSP, také tzv. „core“). Ten je zásadní pro fungování celého těla – ale tomu se budeme věnovat zase v dalším článku.

čem je problém ?

Problémem dnešní doby je to, že lidé tak úplně nechápou celou podstatu funkčního cvičení. Přicházejí na lekce s tím, že se chtějí zničit, což by ale nemělo být cílem tréninku. Cílem je zlepšení flexibility, mobility, výkonnosti, vytrvalosti, zdraví.

 

Kruhový trénink a crossfit – lze je zařadit mezi funčkní trénink ?

Mezi funkční trénink lze zařadit kruhový trénink – pokud jsou tato cvičení ovšem vykonávána správně. Představme si ovšem situaci, která je velmi častá. Přijdete na kruhový trénink, kde je s vámi skupina dalších 20 osob a celou tuto skupinu má na starosti jeden trenér. V takovém případě opravdu trenér nemá šanci kontrolovat během cvičení všechny, což je chyba. Často na takové skupinové lekce dochází začátečníci, kteří s funkčními pomůckami mají málo zkušeností (v horším případě žádné) a pravděpodobnost, že budou cvičení vykonávat správně, je opravdu malá. A z toho plyne, že pak to cvičení nemá ten správný smysl, protože se nerozvíjí to, co se během funkčního tréninku rozvíjet má. Klienti sice mohou být z takového tréninku zničení, ale to může být právě důsledkem špatně vykonávaného cvičení. Pokud je tedy kruhový trénink vykováván špatně, nelze pak hovořit o tréninku funkčním – proto by se tyto pojmy neměly mísit.

Také crossfit patří mezi funkční cvičení a platí u něj to stejné jako u kruhového tréninku – pokud nebude nad námi kvalitní dohled, bude to spíše ke škodě než k užitku.

 

Dlouhodobý plán

Funkční trénink nepatří mezi něco jednorázového. Nejde přijít na jednu hodinu a pak si dát zas na pár dnů/týdnů pauzu. Je to o dlouhodobém systematickém plánu, který slouží k rozvoji a zlepšování se, nikoli jednorázovému zničení.

 

Pomůcky

Během funkčního tréninku se využívá velké množství pomůcek. O některých si níže něco řekneme.

Závěsný systém – Jedná se o pomůcku skládající se ze dvou popruhů (s nastavitelnou délkou) zakončenými madly na ruce/nohy. Díky této pomůcce procvičíme celé tělo. Její velkou výhodou je, že s ní můžeme cvičit kdekoliv – doma, venku, ve fitku…a můžeme si ji přibalit také s sebou na cesty.

Kettlebell – Kettlebell je tradiční cvičební pomůcka pocházející z Ruska – rusky girja, neboli litinová koule. Cvičení s kettlebellem využívá posunutého těžiště závaží. Stejně jako u závěsného systému s ním lze procvičit takřka celé tělo.

Odporové gumy – Odporové gumy jsou skvělým pomocníkem, pokud začínáte cvičit s váhou vlastního těla. Dají se použít skoro ke každému cviku, k dopomoci či protahování.

Bosu – Bosu má tvar poloviny koule. Na jedné jeho straně je pevná plocha a na druhé straně pružná kopule. Bosu působí pozitivně zejména na rozvoj rovnováhy a koordinace, učíme se na něm lépe vnímat pohyby vlastního těla.

Expandery – Expandery pracují na podobném principu jako odporové gumy. Cvičíme s určitým odporem a zvyšujeme svou sílu a flexibilitu.

Medicinbal – Medicinbal vypadá jako klasický míč, ale narozdíl od něj má vyšší hmotnost. Využívá se pro rozvoj funkční a výbušné síly, rychlosti a vytrvalosti.

 

Výhody funkčního tréninku:

  • Cvičení s vlastní váhou i s pomůckami
  • Posílení HSSP a středu těla
  • Zlepšení koordinace, flexibility, stability, mobility
  • Naučíte tělo pracovat jako celek, dojde k jeho celkovému posílení
  • Rozmanitost tréninku – využívání různých pomůcek

 

Shrnutí – Co tedy je a co není funkční trénink

  • Cílem funkčního tréninku není se zničit natolik, že máte další den problém se hnout z postele. A o co tedy jde ? Cílem je neustále se zlepšovat. Cílem je rozvoj celkového zdraví, funkčnosti, flexibility, vytrvalosti a mobility.
  • To, že využíváte funkční pomůcky ještě neznamená, že provádíte takzvané funkční cvičení. Pokud s těmito pomůckami budete cvičit špatně, nesplníte nejdůležitější pravidlo funkčního tréninku a uškodíte si.
  • S tím souvisí i docházení na skupinové lekce funkčního cvičení. Chce to menší skupinky osob a zkušeného trenéra, který na vás bude dohlížet, zda CVIČÍTE SPRÁVNĚ, nikoli ještě CVIČÍTE NAPLNO.
  • Funkční trénink má spoustu výhod. Patří mezi ně posílení HSSP a středu těla, zlepšení koordinace, stability a flexibility či rozmanitost tréninku s využitím různých pomůcek.

 

Vlastní zkušenost

V minulosti jsem jednu dobu chodila na kruhové tréninky, kterých se zmiňuji v článku. Nebylo nás tam sice tolik, ale trenér ani přesto neměl zájem kontrolovat techniku našeho cvičení a místo toho mu šlo jen o výkon – aneb neustálé upozorňování, ať makáme a nepřestáváme. Dnes už tam nechodím, ale vím, že tam chodí mnohem více lidí než tenkrát a je mi tedy jasné, jak tréninky asi probíhají.

Mám možnost to srovnat s funkčním cvičením, na které jsem začala chodit. Jedná se o lekce, které jsou určeny maximálně pro 10 osob, aby trenér měl šanci dohlížet na všechny cvičence. Ať už je lekce v duchu funkčního tréninku, nebo zaměřená na závěsný systém či silový rozvoj, vždy nás lektor sleduje a pokud někdo něco cvičí špatně, ihned ho na to upozorní.

Žádné tagy v příspěvku



Lucie Gattnerová

Lucie Gattnerová

Autor a expert

Mé jméno je Lucka a jsem studentkou Mendelova gymnázia v Opavě. Cvičím už několik let. Před dvěma lety jsem začala chodit do posilovny a úplně jsem se do toho zbláznila. Mezi mé další zájmy patří zdravé vaření, poslech hudby, nakupování zdravého jídla a sportovního oblečení a trávení času s rodinou a přáteli. Kromě toho se ve svém volném čase věnuji svému blogu, kde přispívám různými články o zdravém jídle, cvičení či zdravými recepty.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ