0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Strava

Jak se vyhnout přejídání o svátcích..?

Svátky jsou typické přítomností jídla úplně všude. Jak odolat, popřípadě alespoň zmírnit následky onoho přejídání?

ÚVOD

Speciálně o vánočních svátcích je jídla všude plno. Na stole číhá mísa plná cukroví, celým domem voní kapr, v lednici se chladí mísa s bramborovým salátem a na trzích nás vábí vůně svařeného vína. Pokud se snažíme žít zdravě, nechceme se přejídat hlava nehlava, nacpat do sebe tisíce kalorií, cítit se unaveně a přecpaně. Níže uvedené tipy by vám mohly pomoct v odolání pokušení. ?

JAK TO UDĚLAT SE STRAVOU?

  • Zdravé cukroví

Pokud víte, že nějaké to cukroví si prostě uzobnout musíte, upečte si své vlastní, odlehčené, zdravé, z kvalitních surovin. Receptů naleznete všude spoustu a většina z nich je i jednoduchá a neobsahuje mnoho ingrediencí. Doporučuji vyzkoušet například zdravé verze Raffaella, perníčků, vanilkových rohlíčků.

  • Nezakazujte si mlsání

Jak jistě víte, „zakázaného chleba největší krajíc“. To platí i o cukroví. Pokud si ho budete cíleně zakazovat (a není-li vaše vůle pevnější než skála), bude vás o to více lákat a zvyšujete si pravděpodobnost, že se na něj nakonec beztak vrhnete, nezřízeně a sníte ho ohromné množství. Mnohem lepší je určit si denní „příděl“, vychutnat si ho v klidu a soustředit se pouze na to, co v daný moment jíte a jak moc je to dobré. Choutky na cukroví by se rázem měly zmírnit. ? Platí to samozřejmě i o „zdravější“ verzi cukroví, jelikož i to musíme konzumovat v rozumném množství.

  • Den D před velkým jídlem

Pokud vás čeká velké ne úplně zdravé hodování (například vánoční kapr a salát) a odlehčená verze pro vás není to pravé ořechové, není nic jednoduššího než ten den, případně i den předem, lehce snížit svůj kalorický příjem. Stačí ubrat cca 200 kcal v průběhu dne (to znamená méně vloček do kaše, menší přílohu k obědu, vynechání jedné svačinky…) a můžete si večeři dopřát bez výčitek.

  • „Uvidíš zlaté prasátko…“

Pokud máte rádi tradice a nemáte problém s jednodenním půstem, můžete se vrhnout na variantu pro tvrďáky ve stylu celodenního půstu – až do večeře. Večeři si potom můžete dát s klidným svědomím. Mám pro vás ale určitá doporučení. Stravujte se i den předem lehce, abyste tělo na půst připravili (hodně ovoce, zeleniny, šťav, polévky). Pokud budete v den D cítit únavu či ukrutný hlad, zobněte si něco malého (opět mohou pomoci džusy nebo zeleninové polévky). A co se týče samotné večeře, velmi doporučuji odlehčenější verzi, protože smažený řízek a majonéza na prázdný žaludek není úplně to pravé ořechové.

  • Odlehčená verze večeře

Poslední varianta úpravy večeře je její „ozdravení“. Mám tím na mysli například přírodní plátek místo smaženého řízku či jogurtovou variantu bramborového salátu. Záleží na vaší rodině a tradicích, někde není problém ani vyměnit kapra za lososa a salát za vařený brambor.

  • Hodně vody, žádný alkohol

Co se týče pitného režimu, po celé svátky se dostatečně hydratujte čistou vodou. Snažte se vyhnout slazeným a syceným nápojům a ideálně i alkoholu. Pokud je pro vás představa svátků bez alkoholu hrozivá, dopřejte si poskromnu vinného střiku nebo červeného vína.

A CO S TRÉNINKEM, POHYBEM?

  • Neporušit tréninkový režim

„Jsou svátky, tak proč chodit cvičit?“ Klasická věta, kterou slýchám od 80 % lidí v posilovně. Proč by ale svátky měly narušit náš tréninkový režim? Je přeci škoda narušit si progress několika vynechanými dny. Navíc vám určitě prospěje chvilka odpočinku od rodiny a dobrot. Budete si pak moci za odměnu dát pár kousků cukroví bez výčitek a budete opatřeni lepší náladou na večer v rodinném kruhu. ? V mnoha posilovnách / gymech se dá cvičit i přímo na Štědrý den (nemluvě o tom, že se dá vždy najít sport, který nemá žádnou otevírací dobu – například běh, chůze).

  • Procházky

Co dělat na svátky přes den? Každý si přeci rád prohlédne vánoční trhy nebo zasněženou krajinu. Popadněte rodinu, přítele či přítelkyni nebo kamarády a hurá na procházku. Když si cestou přidáte nějakou tu koulovačku a skotačení ve sněhu, tím lépe. ?

  • Zimní sporty

Snad každý má rád minimálně jeden druh zimního sportu. Je naprosto na vás, zda vyrazíte na sjezdovky, na snowboard, na běžecké okruhy, na zimní stadion vybaveni bruslemi či třeba na saně nebo boby, každý pohyb se počítá a zimní měsíce vám poskytnou nevšední a jedinečné zážitky. Že žádný ze zimních sportů neovládáte? Žádný problém, zkuste si tento rok dát za cíl naučit se alespoň jeden z nich. Každá další zima pro vás bude o to příjemnější.

ZÁVĚR

Po přečtení tohoto článku je snadné dojít k názoru, že vánoční svátky vlastně náš režim vůbec ohrozit nemusí. Přesně tak tomu je. Pokud nepojmete svátky jako příležitost k nezřízenému hodování u pohádek s nulovým pohybem, vaše hmotnost, zdraví, síla i kondice zůstane neohrožena a navíc si odnesete spoustu příjemných a jedinečných vzpomínek z momentů strávených s báječnými lidmi.

 

 

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Andrea Skolková je nejen nadšenou autorkou článků o tréninku, výživě a zdraví, ale také studentkou oboru biologie a tělesná výchova na univerzitě v Hradci Králové. V rámci studia se zabývá především funkčním tréninkem a s tím související anatomií a fyziologií člověka. Ráda se vzdělává i ve volném čase, takže je absolventkou spousty trenérských kurzů a seminářů. Je certifikovaným fitness instruktorem, instruktorem cvičení se závěsnými systémy a balančními pomůckami, TRX® trenérem, absolventem seminářů od KB5 a CoreTraining. Střípky z jejích tréninků a každodenního života naleznete na jejím Instagramu: https://www.instagram.com/andiesaurusss. Její vzpěračské výkony ze závodů si můžete prohlédnout na osobním profilu Powerlifter: https://www.powerlifter.cz/andrea‐skolkova‐u13762.aspx. Prostřednictvím článků ráda předává své zkušenosti z práce osobního kondičního trenéra a crossfit kouče. Práci ve fitness se věnuje přes pět let a mimo cvičení se snaží svým klientům pomáhat I se stravou a celkovou udržitelností zdravého životního stylu. Aktuálně pracuje v CrossFit Pardubice jako crossfit coach, OnRamp coach a osobní trenér. Andrea se věnuje crossfitu a vzpírání. V obou disciplínách se účastní českých závodů. Okrajově se věnuje překážkovým běhům a občas vyzkouší nějaký triatlon. Mezi její největší úspěchy patří první místo na Hradeckém terénním triatlonu v srpnu 2016, šesté místo na Gladiator Race v říjnu 2017, druhé místo na Bestii Open v únoru 2018, třetí místo na Akademickém mistrovství ČR ve vzpírání v červnu 2018 a třetí místo na Bcross Challenge v srpnu 2018. Mimo to ve volném čase ráda běhá, plave, jezdí na kole a toulá se v přírodě. Kromě sportování ráda tráví volný čas s přáteli u kvalitního jídla či dobré kávy.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ