Strava

Vitamín C

Vitamín C, jinak také Kyselina L-askorbová (E300), patří do skupiny hydrofilních vitamínů – tedy těch, které jsou rozpustné ve vodě (mezi ně patří i vitamíny skupny B).

Vitamín C je také významným antioxidantem. To znamená, že nám pomáhá zneškodnit v těle vzniklé volné kyslíkové radikály, které vznikají účinkem kyslíku. Volné oxidační radikály mají za příčinu například předčasné stárnutí, častá onemocnění, sníženou imunitu nebo i vznik rakoviny. Společně s dalšími antioxidanty, pokud je užíváme pravidelně, může být vitamín C nápomocný v zmírnění negativních dopadů současného nepříliš kvalitního životního prostředí na náš organismus (například mírní účinky smogu, kouře, toxických látek v ovzduší,..)

Člověk si neumí tento vitamín vytvořit v těle sám, proto je nutné jej dodávat zvenku – tedy potravou či potravinovými doplňky. Faktem je, že nadměrný příjem tohoto vitamínu se vždy vyloučí z těla ven močí. Lidské tělo si jej tedy neumí udržet v těle na delší dobu (na rozdíl od vitamínu rozpustných v tucích). Jeho pravidelné doplňování je tedy nezbytné, a to obzvlášť v zimním období, chladném prostředí nebo v období častých nachlazení.

A proč že je tolik důležitý pro náš organismus? Vitamín C zvyšuje obranyschopnost organismu, jeho imunitu, využitelnost a vstřebatelnost železa (Fe). Podporuje hojení ran, krvetvorbu, tvorbu kolagenu (v kůži, nehtech, vlasech, vazivových kloubech, svalech) a brání tvorbě karcinogenních látek.

Nedostatek má mnoho projevů – únava, opakované nemoci a infekce, rýma, nachlazení. Dále záněty dásní, suchá loupající se kůže nebo chudokrevnost. Nejzávažnějším nedostatkem vitamínu C (tedy jeho hypovitaminóza) jsou kurděje – stěny krevních cév ztrácejí na pevnosti, snadno praskají, a tak dochází k častějšímu krvácení a větší tvorbě modřin. Krev se začne objevovat při močení i ve stolici, krvácíme z dásní. V ústech může dojít až k poruše funkce pojivové tkáně, která drží zub v zubním lůžku, takže zuby začnou vypadávat.

Doporučená denní dávka (DDD) se pohybuje okolo 80mg, ale v zimě a chřipkovém období je na místě jeho příjem zvýšit, a to klidně i na jednou či dvakrát tak velké množství.

A z čeho tedy vitamín C přijímat? Kde jej najdeme? Nejvíce se nachází v čerstvé zelenině a ovoci (paprika, zelí, brambory, černý rybíz, citrusové plody, jahody, jablka). Největším zdrojem jsou šípky, ale velké množství obsahuje třeba i rakytník. Existují samozřejmě i různé doplňky stravy, můžeme jej přijímat tedy i ve formě různých tablet, šťáv či rozpustných kapslí.

Příjem vitamínu C rozhodně není radno podceňovat. Pro naše tělo je velmi důležitý, a proto bychom na jeho pravidelnou konzumaci měli dbát a myslet.

 



Lucie Králová

Lucie Králová

Autor a expert

Jmenuji se Lucie a je mi 19 let. K fyzické aktivitě jsem měla vždy blízko, od malička jsem byla zvyklá s rodinou chodit po horách a jezdit na kole, denně se chodilo na procházky. Ale opravdovou lásku ke sportu jsem si vybudovala až tak dva roky zpátky, kdy jsem se našla ve fitness, posilování. To jsem se teprve začala zajímat o způsob, jakým se hýbu, co mi to přináší. A podle toho jsem taky začala řešit stravu, dala se na IIFYM způsob stravování a opravdu se našla. Kromě cvičení se ráda věnuji čtení, psaní (na svůj blog i „do šuplíku“), vaření a pečení, trávím čas s přáteli a rodinou, věnuji se hudbě (poslechu i zpěvu a hře). V brzké době se chystám absolvovat kurz trenéra fitness a časem bych si ráda dodělala i kurz výživového poradenství.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ