Strava

Mentální odolností k úspěchu a ultimátní výživový test | Nejlepší studie tohoto týdne

Najít to, co vám ve stravě a fitness vyhovuje, může vyžadovat nějaký ten výzkum, stejně tak jako metodu pokus omyl. Abychom vám zjednodušili alespoň tu první část, rozebíráme pro vás některé nejzajímavější studie každý týden, abyste zůstali v obraze.

Tento týden jsme se podívali na to, co je doopravdy potřeba k tomu, abyste složili mariňácký test, a zda test moči může odhalit tu nejlepší stravu pro vaše tělo.

Trénink mariňáků: je mentální odolnost důležitější?

Mariňáci jsou mezi americkou armádou i ve světě známí jako nejtrénovanější vojáci. Co je také známé je to, jak náročný trénink je nutný, aby se dostali na tuto úroveň, a jak málo lidí to skutečně zvládne.

Vědci pracovali na tom, aby bylo možné předvídat, kdo má největší předpoklady uspět nebo naopak neuspět v daném testu. Zkoumali fyzické i psychické charakteristiky, aby zjistili, zda existuje spojitost mezi těmito charakteristikami a splněním testu. 1

Když pozorovali celkem 121 potenciálních mariňáků ve výcviku (z nichž 64 úspěšně prošlo tréninkem), objevili něco, co nečekali. Žádné rozdíly ve fyzickém fitness mezi těmi, kteří prospěli, a těmi, kteří neprospěli, neobjevili. Co však pozorovali, byl významný rozdíl v psychice.

Zjistili, že extrovertní kandidáti s pozitivním a sebevědomým přístupem měli mnohem větší předpoklady uspět v porovnání s ostatními.

Zjistili také, že bylo možné předvídat, kdy kandidáti odejdou z výcviku, a to na základě toho, že přiznali pokles sebevědomí nebo nárůst stresu nebo bolesti den nebo dva před náročným cvičením.

Porozumění mentálního stavu, který způsobuje odchod z vojenského výcviku, může do budoucna potenciálně snížit počet neúspěchů. Můžete to také aplikovat na svůj vlastní trénink – pozitivní přístup může mít ještě větší sílu, než jsme si mysleli.

Může tenhle test zhodnotit vaši stravu?

Je to něco, nad čím spousta z nás neustále přemýšlí – je moje strava tak zdravá, jak jen může být? Je dostatečná k tomu, aby poháněla moje cíle? Podle této nové studie existuje jednoduchý způsob, jak to zjistit. 2

Vědci analyzovali moč 1848 lidí a hladiny 46 různých metabolitů, které se v ní nachází. Podle vědců se tyto metabolity dají považovat za dobré indikátory toho, jak dobrá je strava daného jedince, jelikož jsou produkovány tím, jak se různé potraviny v těle rozkládají.

Například, některé metabolity, které se v moči objevují, jsou spojeny s konzumací alkoholu, zatímco jiné prozradí to, že daný člověk jedl citrusy nebo třeba červené maso.

Druhá studie vyvinula technologii, která může vyprodukovat unikátní směs metabolitů, které se objeví v moči daného jedince. 3 To by mohlo znamenat, že na základě těchto specifických informací o kvalitě stravy daného člověka by mohli profesionálové dávat přesnější rady ohledně stravování.

Různé potraviny jsou v těle každého z nás zpracovávány trochu jinak, a jak už pravděpodobně víte, neexistuje jeden univerzální přístup, který by vyhovoval naprosto všem, když přijde na stravování. Tahle technologie by to však mohla změnit.

Co si z článku odnést

Co si můžeme tento týden z těchto studií odnést? Možná to, že abychom dokázali dodržovat striktní fyzický režim, musíme trénovat také naši mysl. Může pozitivní přístup ovlivnit, jestli budete konzistentní v tréninku? Vyzkoušejte to sami.

Co se týče stravy, ve hře je více proměnných, než si možná myslíte. Může to vyžadovat přístup pokus omyl nebo pomoc od profesionála, ale nakonec se to vyplatí.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


1. Saxon, L., DiPaula, B., Fox, G. R., Ebert, R., Duhaime, J., Nocera, L., … & Sobhani, M. (2020). Continuous Measurement of Reconnaissance Marines in Training With Custom Smartphone App and Watch: Observational Cohort Study. JMIR mHealth and uHealth, 8(6), e14116.

2. Posma, J. M., Garcia-Perez, I., Frost, G., Aljuraiban, G. S., Chan, Q., Van Horn, L., … & Nicholson, J. K. (2020). Nutriome–metabolome relationships provide insights into dietary intake and metabolism. Nature Food, 1-11.

3. Garcia-Perez, I., Posma, J. M., Chambers, E. S., Mathers, J. C., Draper, J., Beckmann, M., … & Frost, G. (2020). Dietary metabotype modelling predicts individual responses to dietary interventions. Nature Food, 1(6), 355-364.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Autor a expert

Evangeline se účastnila sportovních soutěží již od mládí. Jako kvalifikovaná RYA instruktorka jízdy na malých závodních lodích rozumí důležitosti správné výživy pro zvládnutí extrémních a vytrvalostních sportů, především díky její zkušenosti s týmy Velké Británie a vedením a trénováním prvního týmu její univerzity.

Ve svém volném čase miluje Evangeline běh - především maratony. O víkendech ji můžete najít u vodních sportů nebo při výšlapu do kopců. Její ideální večer je strávený HIIT tréninkem nebo dřepy v posilovně před tím, než si připraví nějaké pálivé jídlo s hromadou zeleniny - mňam!

Přečtěte si více o Evangelininých zážitcích zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ