Strava

Vše o antioxidantech: co to je a kde je najít

Vážení čtenáři, obsahem tohoto článku budou antioxidanty, k čemu slouží, jak jsou prospěšné pro naše tělo a kde je můžeme nalézt, abychom je zařadili do svého jídelníčku a tím předcházeli nemocem, a posílili tak i náš imunitní systém.

Co jsou antioxidanty?

Antioxidant je látka, jejíž molekuly omezují aktivitu kyslíkových radikálů. A to tím, že snižují pravděpodobnost jejich vzniku či je převádějí do méně reaktivních nebo nereaktivních stavů. Tím omezují proces oxidace v organismu a nebo směsích, kde se vyskytují. Proto se také přidávají do potravin jako konzervanty, které by byly jinak oxidací nadměrně poškozovány (např. rostlinné oleje-žluknutí). Důležité je ovšem zmínit, že přemíra antioxidantů není pro lidský organismus úplně vhodná, a může být spíše škodlivá a to tím, že přirozené oxidační procesy tlumí. Ale samozřejmě jsou velmi důležité a je rozumné s nimi nakládat přiměřeně.

Volné radikály jsou částice, které vznikají přímo ve vašem organismu, když zpracovává škodlivé vnější vlivy, jako jsou například nevhodné potraviny, ale i znečištěné ovzduší nebo stres.

Druhy antioxidantů

Antioxidanty rozdělujeme na přírodní, v přírodě či určité potravině se vyskytují přirozeně, byť v menší koncentraci. A na antioxidanty syntetické. Obecně se lidé snaží upřednostňovat první skupinu, i  přesto, že dosavadní výzkumy ukazují na neškodnost umělých antioxidantů.

Uvedu zde příklad přírodních antioxidantů, které se používají také jako konzervanty v určitých potravinách.

Kyselina askorbová (vitamin C)  – obsažena v citrusových plodech. Je užívána v mnoha potravinářských výrobcích. Vitamin C a jeho různé soli se přidávají jako ochrana nealkoholických nápojů, džemů, kondenzovaného mléka a párků.

Tokoferoly – patří do skupiny vitaminů E. Vyskytují se především v ořechách, slunečnicových semenech, sojových a kukuřičných výhoncích a většinou se používají ke konzervaci rostlinných olejů, margarinů a  výrobků z kakaa a čokolády.

Antioxidanty proti stárnutí

Za stárnutí buněk mohou být odpovědné i volné radikály, kromě jiného díky poškození řetězce DNA.

V zájmu neutralizace tohoto účinku buňky potřebují také různorodé přírodní antioxidační látky, jako jsou například retinol (vitamín A), tokoferol (vitamín E), flavonoidy, atd.

Přirozené zdroje antioxidantů

Bobulovité ovoce
161214-077-Organic_Range

Většinou když přijde řeč na oxidanty, nevím jak vy, ale já si představím právě bobulovité ovoce. Maliny, ostružiny, borůvky, rybíz. Toto ovoce je bohatým zdrojem antoxidantů a vitamínů, zejména vitamínu A,B a C. Zlepšují trávení, pomáhají při migrénách.

Kakaové boby  161215-088-Organic_Range

Jedním ze zdrojů, kde najdete nejvyšší koncentraci antioxidantů jsou právě kakaové boby. Krom toho obsahují poměrně velké množství hořčíku. Proto i kvalitní vysokoprocentní čokoláda, je dobrým zdrojem antioxidantů. Ideálně čokoláda, která je vyrobena z nepražených kakaových bobů, bohužel tu seženete jen ve specializovaných prodejnách. Tepelnou úpravou se spoustu významných látek pro lidský organismus zničí.

Kustovnice čínská

„Dále jsou napěchované antioxidanty plody kustovnice čínské známé pod názvem goji. Obsahují vitaminy A, B1, B2, B6, E, bílkoviny a stopové prvky jako zinek, železo, vápník a další. Lze je konzumovat jako sušené ovoce do müsli či salátů nebo z nich dělat čaj,“

Zelený čaj 161215-079-Organic_Range

Velmi silným antioxidantem je také sloučenina ve zkratce zvaná EGCG, která má zároveň významné protirakovinové účinky a riziko onemocnění dokáže snížit až o polovinu. Kvalitní zelený čaj je velmi bohatým zdrojem této látky.

Další zdroje antioxidantů

Acai berry, kokos, melatonin, koenzym Q10, modro-zelené řasy, hrozny, ginkgo biloba, granátové jablko, červené víno, tmavá listová a barevná zelenina.

V našem sortimentu můžete nalézt spousty superpotravin plné silných antioxidantů jako například extrakt ze zeleného čaje, kvalitní Chia semínka, Organický kakaový prášek a nebo kakaové boby, a dále spousty greens, což jsou extrakty z různých druhů ovoce a zeleniny, které jsou velmi silné jako antioxidanty a dále plné vitamínů a minerálních látek.

Z hlediska konzumenta lze hodnotit přítomnost antioxidantů v potravinách spíše kladně, jednak prodlužují jejich trvanlivost, jednak jejich užívání může mít příznivé účinky na jeho zdraví, neboť snižuje pravděpodobnost vzniku srdečně cévních chorob a některých typů rakovin, ze které se v dnešní době stala civilizační choroba. Antioxidanty ovšem chrání i rakovinné buňky a to i více, takže mohou i škodit. Proto u lidí s rakovinou by se jejich konzumace neměla doporučovat a tito lidé by jejich konzumaci měli konzultovat se svým lékařem.



Jakub Vaňásek

Jakub Vaňásek

Autor a expert

Sportovat jsem začal od mala. Po dobu 7 let, jsem hrál závodně lední hokej, po zranění s kolenem jsem musel přestat a našel zalíbení v posilovně. Postupem času přešlo zalíbení ve vášeň a já absolvoval kurzy trenér fitness a trenér kulturistiky, které jsem uspěšně zakončil. Dále jsem nutriční poradce, specialista na sportovní výživu a doplňky stravy. Absolvoval jsem spoustu přednášek o škodlivosti lepku a laktózy na které mám alergie. Všechny nabyté vědomosti mi pomohli v „boji“ proti těmto alergiím a já jsem schopný poskytnout relevantní informace o této problematice přátelům či klientům. Poslední dobou se specializuji na trénink sportovce a sportovní výživu a doplňky stravy. Jsem zastáncem silového cvičení, a sám cvičím v powerlifterském stylu, což se krásně podepisuje na hormonální odezvě mého těla.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ