Strava

Jaký protein je nejlepší pro budování svalů? | Nejlepší studie tohoto týdne

Ať už milujete být studnicí vědomostí mezi svými kamarády ve fitku nebo jednoduše chcete vědět, co je nového ve světě sportu a výživy, máme pro vás další dávku vědeckých studií plnou důležitých informací, které vám pomohou dostat maximum z vaší fitness cesty.

Tento týden jsme se podívali na to, jaký protein je nejlepší pro pěstování svalů, a jak dlouho byste měli držet půst, pokud chcete zhubnout – pokud se tedy vůbec postit, samozřejmě. Takže se připoutejte a jdeme na to.

Sójový, pšeničný nebo živočišný protein?

Otázka, kterou si za poslední roky klade snad každý – můžete opravdu vybudovat svaly z rostlinných bílkovin a jsou stejně účinné jako živočišné? Na základě této nové studie možná budete chtít přehodnotit svůj jídelníček, než se vrhnete na sóju.

Vědci zorganizovali studii na lidech, kde porovnávali, zda jsou sójový a pšeničný protein stejně efektivní na budování svalů jako živočišné bílkoviny, a zda tak mohou bojovat proti ztrátě svalové hmoty způsobené stárnutím. Zjistili, že účastníci museli konzumovat větší množství rostlinných bílkovin, aby měly podobné účinky na budování svalů jako ty živočišné.

Vědci změny svalové hmoty účastníků měřili několika metodami, včetně vzorků krve a svalové biopsie, a pozorovali, jak rychle byly svaly budovány z aminokyselin pocházejících z různých zdrojů bílkovin.

Vědci se však domnívají, že to ještě není konec, a chystají se zkoumat, jaké účinky na budování svalů mají bílkoviny z jiných rostlinných zdrojů, například ovesné vločky nebo quinoa.

Takže pokud si chcete zachovat svalovou hmotu i během stárnutí a být u toho na rostlinné stravě, podle téhle studie potřebujete přijímat za den více bílkovin. To zas nezní tak zle, nebo ano?

Půst na hubnutí: jak dlouho?

Pokud jste poslední dobu četli něco o hubnutí, pravděpodobně jste narazili na přerušovaný půst. Ačkoliv každý styl stravování, kdy jíte méně kalorií, než kolik spálíte, někteří pokládají omezování počtu hodin denně, kdy můžete jíst, za jednodušší cestu. Takže jak dlouho byste podle vědy měli držet půst, abyste zhubli?

Studie provedená v USA porovnávala hubnutí u účastníků, kteří buď jedli během 4 hodin denně nebo 6 hodin denně, a u kontrolní skupiny. To znamená, že skupina, která jedla 4 hodiny, mohla jíst mezi 13. a 17. hodinou, a skupina, která jedla 6 hodin, mohla jíst mezi 13. a 19. hodinou.

Během této doby nebyli účastníci omezováni v tom, co mohou a nemohou jíst, a v době půstu mohli jen pít vodu nebo bezkalorické nápoje. Kontrolní skupina si musela udržovat váhu a neměnit svou stravu.

Tyhle diety byly následovány 10 týdnů, během kterých byla pozorována váha a další míry účastníků. Výsledky byly docela překvapivé.

Obě skupiny, které držely půst, měly svůj denní příjem redukovaný o zhruba 550 kalorií, a to jenom tím, že mohli jíst v určité hodiny. Účastníci shodili okolo 3% své tělesné váhy.

Dokázali byste takovou dietu držet?

Co si z článku odnést

Tento týden jsme se podívali jak na budování svalů, tak hubnutí. Pamatujte, že každý jsme jiný a co funguje pro jednoho, nemusí fungovat pro vás. Takže (rozumně) zkoušejte různé věci a ujistěte se, že vaše strava a trénink vyhovují vašemu životnímu stylu.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


1. https://www.physoc.org/news_article/soy-and-wheat-proteins-helpful-for-building-aging-muscles-but-not-as-potent-as-animal-protein/

2. https://today.uic.edu/how-long-should-you-fast-for-weight-loss



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Autor a expert

Evangeline se účastnila sportovních soutěží již od mládí. Jako kvalifikovaná RYA instruktorka jízdy na malých závodních lodích rozumí důležitosti správné výživy pro zvládnutí extrémních a vytrvalostních sportů, především díky její zkušenosti s týmy Velké Británie a vedením a trénováním prvního týmu její univerzity.

Ve svém volném čase miluje Evangeline běh - především maratony. O víkendech ji můžete najít u vodních sportů nebo při výšlapu do kopců. Její ideální večer je strávený HIIT tréninkem nebo dřepy v posilovně před tím, než si připraví nějaké pálivé jídlo s hromadou zeleniny - mňam!

Přečtěte si více o Evangelininých zážitcích zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ