Zpět na hlavní obsah
Trénink

8 top tipů, jak zůstat motivován na trénink

8 top tipů, jak zůstat motivován na trénink
Nela Hoskovcova
Autor a expert12 měsíců Ago
Zobrazit profil Nela Hoskovcova

Trénink může být někdy náročný. A když se toho navíc ve vašem životě děje hodně, může být obzvlášť těžké zůstat motivovaný.

Dobrou zprávou je, že existuje způsob, jak se na trénink namotivovat, i když nejste v té nejlepší náladě. Takhle můžete zůstat na správné cestě a splnit svoje tréninkové cíle, když cítíte, že ztrácíte motivaci.

Proč se můžete cítit demotivovaní trénovat

Zaprvé – je v pořádku ztratit motivaci. Stane se to skoro každému. Dobrou zprávou je, že je možné inspiraci získat zpět. Klíčem je rozumět tomu proč.

Existuje spousta způsobů, proč lidé odbočí ze své fitness cesty. Obvyklými důvody jsou nedostatek času nebo peněz, ztráta zájmu a nedostatek sociální podpory.

Tyhle důvody můžou být reálné nebo se nám to tak jen může zdát, což znamená, že si můžete myslet, že máte míň času, než je pravdou, kvůli tomu, že myslíte na jiné věci.

Jedním způsobem, jak reagovat na nedostatek motivace, je prostě zatnout zuby a pokračovat a prostě jít do fitka nebo začít s jinou aktivitou, která vám pomůže vrátit se do hry.

Pokud to nezabere a vy stále nemáte dostatek motivace, stálo by možná zato podívat se na váš tréninkový program a zhodnotit, jak to jde. Pokles entusiasmu může být způsoben nedostatkem progresu.

Není neobvyklé, že viditelné výsledky zpomalí po počáteční fázi – ale to může zamávat s motivací pokračovat v tréninku.

Opak může být také pravdou. Někdy, když dosáhnete velkého milníku, můžete si být nejistí, co dál. Nejlepší v tomto případě je být připravený a mít krátkodobé, střední a dlouhodobé cíle.

Když bude váš trénink vypadat pořád stejně, může to mít podobný efekt. I když zvyšujete váhy, když budete dělat to samé pořád a pořád dokola, může vás to přestat bavit. Proto zkuste zařadit nové pohyby, abyste trochu osvěžili svou tréninkovou rutinu.

Jiné závazky mohou také snížit vaši touhu jít do fitka. Reálný život – rodina, kamarádi, práce – to všechno může zabrat hodně času. Někdy po dlouhém náročném dni je jít do fitka to poslední, co chcete dělat. Tomu rozumíme, ale i tak možná bude stát zato věnovat se nějaké formě pohybu.

A nakonec, nepodceňujte podporu kamarádů a rodiny. Povzbuzení od našich nejbližších může být jedním z nejlepších motivátorů, pokud máte problém namotivovat se sami.

Je normální ztratit motivaci?

Ztráta motivace je úplně normální, obzvlášť co se týče fitness. Každý je v životě trochu na horské dráze, a to platí i o tréninku.

Takže se neciťte špatně, pokud máte trochu blip a vynecháte trénink nebo dva. Váš celkový progres nebude ovlivněn kvůli jednomu dni nebo týdnu tréninku, ale tím, co děláte dlouhodobě.

Buďte konzistentní a fér sami k sobě. Pokud vaše motivace poklesne, udělejte krok zpátky a popřemýšlejte, proč tomu tak může být. Poté můžete udělat informované rozhodnutí, co vám nejvíce pomůže vrátit se zpátky k tréninku.

Možná budete chtít udělat pár změn ve vašem životním stylu, pozměňte svou rutinu nebo si promyslete své cíle. Tyhle chvíle sebereflexe mohou být opravdu přínosnou příležitostí, jak změnit věci, které v našem životě potřebují změnit.

8 tipů, jak zůstat motivován ke cvičení

1. Napište si svoje cíle

Vaše cíle by měly být specifické, měřitelné a dosažitelné. Napište si je a dejte je někam, kde je budete mít na očích.

2. Sledujte svůj progres

Monitorování progresu vám umožní jednoduše vidět svá zlepšení a budete se moci podívat, jak daleko jste už došli, a zároveň vidět, co ještě potřebujete udělat.

3. Mějte plán

Když se budete držet plánu, vyhnete se tomu, že se budete muset rozhodovat, co trénovat a jak až v momentě, kdy dorazíte do fitka. Místo toho se můžete soustředit na to, co ten den potřebujete udělat, a využít energii tam, kde je to potřeba.

4. Sdílejte své cíle s rodinou a přáteli

Když řeknete lidem o svém progresu, je pravděpodobnější, že se budete držet své rutiny. Můžete to udělat v reálném životě nebo online – ale pamatujte, že na sociálních sítích mohou být lidé negativní, což může ovlivnit vaši motivaci.

5. Najměte si osobního trenéra

Pokud vám chybí sebevědomí nebo se nemůžete hnout z místa, najměte si osobního trenéra, který vám dodá profesionální vedení a může vás pořádně namotivovat.

6. Nejděte novou skupinovou lekci, klub nebo lokaci

Nuda může zabít motivaci. Pokud vám chybí inspirace, možná je čas vyzkoušet novou výzvu nebo změnit prostředí. Jděte do jiného fitka nebo běhat do jiného parku. Můžete také potkat nové lidé a zapojit se do sportovního týmu, běžeckého klubu nebo skupinové lekce.

7. Kupte si nové sportovní oblečení

Někdy i to může pomoci – koupit si nové sportovní oblečení. Může to být trochu placebo efekt, ale nám vždycky přijde, že podáváme lepší výkon, když máme na sobě něco nového.

8. Najděte si parťáka do fitka

Sólo trénink může být někdy osamělý a těžký, obzvlášť pokud máte problém zůstat konzistentní nebo vám přijde, že necvičíte tolik, jak jste si naplánovali. Mít někoho s sebou, i kdyby netrénovali úplně to stejné, co vy, může poskytnout tolik potřebnou motivaci.

Co si z článku odnést

Většina lidé někdy ztratí motivaci, a není to něco, za co bychom se měli stydět. Existuje spousta dobrých důvodů, proč se nám někdy život postaví do cesty, takže být připravený na tyto překážky je nejlepší způsob, jak zůstat na správné cestě, i když se na to úplně necítíte.

Pokud cítíte, že ztrácíte motivaci, využijte to jako příležitost se zastavit a zamyslet se. Identifikujte, jaké problémy tu jsou a co musíte udělat, abyste zůstali na správné cestě. Nebuďte na sebe příliš tvrdí – cvičení je něco, co by vás mělo bavit, a na co se budete těšit.

Nela Hoskovcova
Autor a expert
Zobrazit profil Nela Hoskovcova
Nela je původem z Vysočiny, ale žije a pracuje ve Velké Británii, kde také vystudovala BSc (Hons) v oboru Sport, Exercise and Nutrition a následně MSc v oboru Food and Nutrition. Je registrovanou specialistkou na sportovní výživu na Sport and Exercise Nutrition Register (SENr) pod British Dietetic Association. Kromě toho je také certifikovanou osobní trenérkou a fitness instruktorkou. Nela praktikuje výživu na plný úvazek a ve volném čase se věnuje klientům na osobním tréninku a vede skupinové fitness lekce, její nejoblíbenější je spinning. Sama sport a pohyb miluje a věnuje se mu od malička – přes cheerleading, aerobic a step aerobic se dostala k gymu, činkám a běhu, což jsou momentálně její oblíbené aktivity. Kromě toho ale miluje jídlo a nikdy nepohrdne procházkou do kavárny na dort a cappuccino.
myprotein