0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Doplňky stravy

Je glutamin hvězdou mezi aminokyselinami?

Zdravím Vás. Vy, kteří se chcete opět dozvědět něco nového o doplňcích výživy a to konkrétně sportovních. V předchozím článku jsme si vysvětlili spoustu věcí o BCAA, dnes na to budeme lehce navazovat, a to tím, že budu psát o další aminokyselině velmi důležité pro tělo. A to o glutaminu. Jistě spoustu z Vás o této aminokyselině slyšelo, ale vsadím se, že je zde ještě hodně věcí, které neznáte, od těch základních až po ty, které nejsou tak zřejmé a mohli by Vám pomoci s rozhodováním zda glutamin zařadit do svého suplementačního plánu či nikoliv. Vy, kteří jste s glutaminem seznámeni lépe si alespoň budete moci zopakovat, to co již víte. A vy ostatní, se po přečtení tohoto článku, budete už vědět, zda je glutamin vhodný právě pro Vás, a pro sport, kterému se věnujete.

Co to glutamin vlastně je? 

Jedná se o ne-esenciální biogenní aminokyselinu. Dříve se glutamin využíval jenom v medicíně a to především na popáleniny. Ale postupem času se přišlo na to, jak by ho mohly využívat i sportovci. Tato aminokyselina je nejvíce zastoupenou aminokyselinou v kosterním svalstvu a to něco okolo 60% z celkového množství zastoupení ostatních aminokyselin. A  dodávání glutaminu kulturistů a sportovců je jejich denní rutina. Glutamin extrémním způsobem napomáhá regeneraci svalových vláken, podporuje tvorbu glykogenu, při dlouhodobém doplňování působí anabolicky a zvyšuje imunitu. V našem těle se glutamin vytváří z kyseliny glutamové, bohužel doplňování samotné kyseliny glutamové nemá stejné účinky jako samotný glutamin. Glutamin se v těle jako doplněk stravy rychleji vstřebá a skrze střeva dostane do krve. V běžných potravinách se glutamin nejčastěji vyskytuje v produktech bohatých na bílkoviny, tím je červené maso, mléčné výrobky a dlouhá řada různých luštěnin.

Účinky glutaminu

Tato aminokyselina hraje důležitou roli v odstraňování amoniaku z organismu. Nejdůležitějším faktorem proč glutamin doplňovat  je zvýšení syntézy bílkovin, zvýšení biosyntézy glukózy, zvýšení regenerace a zabraňování katabolismu. Glutamin má ovšem mnoho dalších výhod, které tělu při dlouhodobé suplementaci poskytuje, například zlepšuje spánek a imunitu, snižuje stav úzkosti, a zvyšuje vstřebatelnost kreatinu, a pokud jste se rozhodli pro koupi kreatinu či glutaminu, není od věci koupit ten doplněk, který Vám chybí, Tím dosáhnete mnohem lepšího vstřebávání a vytěžíte z obou látek, daleko více než při užívání jedné z nich samostatně. Další velmi zajímavé pozitivum a skvěle pro tělo je jeho nezbytnost pro tvorbu gluthationu, což je jeden z nejlepších a nejdůležitějších ve vodě rozpustných antioxidantů uvnitř buněk. Další studie prokázaly že při dlouhodobé suplementaci glutaminu, a to pouze 2g denně, zvyšuje hladinu růstového hormonu až o neuvěřitelných 400%. Dále napomáhá k soustředění, mentální pohodě a celkově podporuje paměť.

Ano vím, zní to neuvěřitelně, ale glutamin má opravdu mnoho benefitů a pozitiv pro náš organismus, ze kterých mohou sportovci všeho druhu těžit. Glutamin se stejně jako BCAA staví do pozice nejprodávanějších doplňků stravy na celosvětovém trhu, a není divu proč tomu tak je.

Glutamin a cvičení

Při fyzické aktivitě, a tou mám na mysli trénink, a to jakýkoliv, se spotřeba glutaminu zvyšuje až 5x než je při klidovém  režimu. A proto je potřeba glutamin obnovit. Pokud se při těžkém tréninku vyplaví glutamin, potřebuje několik hodin či dokonce dnů na svou obnovu. Obnova je samozřejmě závislá na délce a intenzitě daného tréninku, a pokud budete mít smůlu a glutamin se nedokáže obnovit do dne, kdy vám začíná další trénink, dostanete se do stavu přetrénování. Budete mít nízkou hladinu glutaminu v krvi a bude to mít za následek negativní vliv na Vaše trávicí ústrojí a imunitu.

Jak glutamin dávkovat ? 

Dávkování opět závisí na druhu sportovce, délce tréninku, hmotnosti sportovce a dalších faktorech, ovšem nějakou doporučenou dávkou je 20g glutaminu za den, a to jak v tréninkový tak v netréninkový den, horní hranice dávkování je 40g ovšem zase a pouze orientační, pak může docházet k většímu nahromadění amoniaku v těle, což není žádoucí.  Nejlépe se glutamin dávkuje s potréninkovým koktejlem, dále pak před spaním či posledním jídlem, nebo pro ty z Vás, kteří užíváte noční proteiny či kaseiny je pro Vás dobrým řešením glutamin spořádat s těmito nočními šejky. Důležité je ovšem to, abyste vzali v potaz, že glutamin přijímáte také z ostatních doplňků stravy jako je například syrovátkový koncentrát, a v tom případě si spočítali, kolik ho celkově užíváte.

Příklad dávkování glutaminu

  • Ráno se snídaní 2g
  • Po tréninku 10g (ideálně s kreatinem, například creatine monohydrate, creatine ethyl ester)
  • Před spaním 5g( ideálně s hořčíkem, který také zlepšuje spánek, a pomáhá při regeneraci svalových vláken)

Kdy glutamin používat ? 

Glutamin je vhodný zařadit do období rýsování či hubnutí, chrání svaly před katabolismem a pomáhá jim regenerovat, když nezískají tolik nutrientů ze stravy. Samozřejmě se glutamin zařazuje i do objemových obdobích a to s kombinací s kreatinem kdy přinese skvělé výsledky a podpoří tělo růst, a to zpravidla, když se glutamin užívá dlouhodobě a pomocí kreatinu zvýšíte svou sílu.

Závěrem je dobré napsat, že pokud se rozhodnete pro glutamin, tak žádnou chybu neuděláte, ba naopak. Glutamin je jedním z doplňků stravy, který zkrátka funguje, a to již potvrdila řada vědeckých studií, a také proto se stále doporučuje pacientům s popáleninami pro lepší regeneraci svalových buněk. Glutamin je určitě skvělým doplňkem. Sám glutamin doplňuji a mohu říci, že přes dobrou regeneraci mi zbývá více energie na kvalitní trénink.

V sortimentu, který nabízíme si můžete vybrat glutamin bez příchuti či ochucený. Ochucený je bez přidaného cukru a je tím pádem vhodný do diet. Máme glutamin ve formě prášku nebo tabletách, volba je čistě na Vás, ja ovšem doporučuji práškovou formu, a to proto, že se nemůžu nabažit příchutí, které máme. Podle mě nejlepší z nich je PEACH-MANGO, a být Vámi jí dám šanci. Samozřejmě ti, co preferují tablety je mohou použít, jejich výhoda je zase v tom, že si je sebou můžete vzít kamkoliv, klidně do kapsy.

Opět se blížíme ke konci dnešního článku, jsem velmi rád za to, že se s Vámi mohu podělit o svoje znalosti, a ušetřit Vám čas studováním samotného glutaminu z etikety. Doufám, že jsem se Vám pomohl rozhodnout, pokud jste o glutaminu uvažovali, a myslím, že není pochyb o jeho jedinečnosti.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.



Jakub Vaňásek

Jakub Vaňásek

Autor a expert

Sportovat jsem začal od mala. Po dobu 7 let, jsem hrál závodně lední hokej, po zranění s kolenem jsem musel přestat a našel zalíbení v posilovně. Postupem času přešlo zalíbení ve vášeň a já absolvoval kurzy trenér fitness a trenér kulturistiky, které jsem uspěšně zakončil. Dále jsem nutriční poradce, specialista na sportovní výživu a doplňky stravy. Absolvoval jsem spoustu přednášek o škodlivosti lepku a laktózy na které mám alergie. Všechny nabyté vědomosti mi pomohli v „boji“ proti těmto alergiím a já jsem schopný poskytnout relevantní informace o této problematice přátelům či klientům. Poslední dobou se specializuji na trénink sportovce a sportovní výživu a doplňky stravy. Jsem zastáncem silového cvičení, a sám cvičím v powerlifterském stylu, což se krásně podepisuje na hormonální odezvě mého těla.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ