Doplňky stravy

Co je taurin? | Benefity a vedlejší účinky taurinu

Pokud jste ve složení vašeho energy drinku našli taurin, možná vás zajímá, co to vlastně je a co dělá. Na rozdíl od jiných ingrediencí v této plechovce to není strašidelná chemie, ale aminokyselina. Zde je vše, co potřebujete o taurinu vědět.

Co je taurin?

Taurin je aminokyselina, která se nachází v některých živočišných potravinách a přirozeně v některých lidských tkáních. Taurin tvoří velkou část „volných“ aminokyselin, které cirkulují v těle místo vytváření bílkovin1. Obsahuje síru, která z něj dělá běžnou součást řady fyziologických funkcí v lidském těle1. Jeho role v řadě reakcí spojených s energií z něj dělá běžnou látku používanou v energetických nápojích a podobných suplementech.

Kde se taurin bere?

Taurin se přirozeně vyskytuje ve vašem těle, ale můžete ho také najít v řadě živočišných potravin. Nejvyšší obsah taurinu se nachází v mase, rybách a mléčných produktech2. Je takzvaně „podmíněně esenciální“, což znamená, že ačkoliv v těle se nachází určité množství, jeho příjem z potravy s sebou přináší další benefity3. Špatné zdraví je často spojováno s nízkou hladinou taurinu, což naznačuje, že je nezbytný pro prevenci zdravotních problémů. Ve vyšším věku se jeho hladina snižuje, což znamená, že může hrát roli při stárnutí.

Co taurin dělá?

Taurin má mnoho funkcí ve svalových buňkách, spojených s pohybem iontů vápníku a také při energetickém procesu přeměny molekul ATP v buňkách1. Také se podílí na stabilizaci buněčných membrán, antioxidačním procesu (procesu, při kterém jsou vaše buňky chráněny před poškozením volnými radikály), regulaci rovnováhy tekutin a stimulaci glykolýzy a glykogeneze (energetické procesy). Jednoduše řečeno, taurin je zapojen do řady procesu spojených s využitím energie a fungováním svalů. Z toho důvodu jsou vědci fascinováni všemi možnými účinky taurinu na trénink a výkon.

Benefity taurinu

1. Taurin má vliv na zdraví

Taurin je považován za prospěšnou látku kvůli řadě jeho účinků na zdraví, včetně léčby svalových poruch a únavy, snížení problémů spojených s cukrovkou, zánětlivostí, zlepšení imunitního systému a neuroprotektivních efektů4. Tato řada benefitů spojených se zdravím má potenciál pozitivně ovlivnit miliony lidí, kteří trpí některým z těchto zdravotních problémů.

 

2. Může mít dopad na svaly a výkon

Nejvíce žádoucím potenciálním účinkem taurinu je vliv na výkon a svaly v podobě ergogenické (výkon zlepšující) pomoci.  Může vás tedy opravdu udělat silnější a rychlejší? Představované benefity suplementace taurinu jsou spojené s jeho vlivem na výkon a svalovou tkáň. Studie testující výkon při běhu po suplementaci taurinem neukázala žádné výrazné zlepšení4. Na druhou stranu, zvýšená hladina taurinu po tréninku byla spojena s rychlejší regenerací a menším množstvím oxidativního stresu působícího na svalovou tkáň4.

 

 3. Může zlepšovat výkon

Novější studie postavená na této myšlence ukázala výrazné zlepšení výkonu při vytrvalostním cvičení po jediné dávce taurinu5. To naznačuje, že kulturisti a atleti mohou profitovat z jeho užívání před tréninkem. Jiná studie ukázala, že svaly byly schopny zvládnout větší zátěž před kontrakcí, což znamená, že svaly dokázaly vydržet vyšší zátěž po delší dobu6.

Taurin má velký potenciál jako podpora při regeneraci po vzpírání díky snižování oxidativního stresu cvičení na svaly po tréninku. Ačkoliv výše zmíněné studie neukázaly výrazné zlepšení výkonu při běhu, subjekty vykázaly malé zvýšení rychlosti a snížení srdečního tepu, což naznačuje, že jejich těla fungovala po suplementaci efektivněji4.

 

4. Funguje jako antioxidant a zlepšuje regeneraci

Taurin funguje jako silný antioxidant, který zlepšuje regeneraci těla. Takže může fungovat dvěma způsoby – jako prevence poškození a tělesného stresu ze cvičení, ale také urychluje svalovou regeneraci. Protože se jedná o běžně se nacházející látku v energetických nápojích, často se myslelo, že pro dosažení ergogenického efektu musel být taurin kombinován s kofeinem, studie však použila taurin samotný a stále ukázala pozitivní efekty.

Výzkum týkající se suplementace taurinu je stále poměrně nový a omezený na studie, které se zaměřovaly na různé skupiny sportovců v různých sportech a v různých podmínkách. Z toho důvodu musí být slibné efekty taurinu dále zkoumány, aby bylo možné sportovcům lépe doporučit, jak využít jeho maximální potenciál.

Suplementy s taurinem | Bezpečnost a dávkování

Studie, která ukázala zlepšení výdrže po konzumaci taurinu, testovala dávky mezi 1 a 6 gramy5. Kvůli jeho dostupnosti v řadě živočišných potravin může být potřeba větších dávek pro vegetariány a vegany. Může také mít větší efekt u lidí, kteří převážně fungují pod optimální hladinou taurinu, a následně začnou užívat suplementy. Žádná ze studií neukázala negativní vedlejší účinky užívání taurinu, ale každý suplement může ovlivnit jiné léky nebo zdravotní stav. Vždy je nejlepší konzultovat užívání nového suplementu s vaším lékařem.

Co si z článku odnést

Taurin nabízí potenciální zlepšení výkonu a má vliv na urychlení regenerace. Má silné antioxidační vlastnosti, i když není kombinován s kofeinem. Snižování jeho hladiny ve vyšším věku znamená, že suplementace může dokonce pomoct snížit některé negativní efekty procesu stárnutí. Ať je v energetickém nápoji, steaku nebo suplementu, taurin by mohl být tím, co potřebujete, abyste se cítili v top formě.

 

 

 

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. Waldron, M., Patterson, S. D., Tallent, J., & Jeffries, O. (2018). The effects of an oral taurine dose and supplementation period on endurance exercise performance in humans: a meta-analysis. Sports Medicine48(5), 1247-1253.
  2. Laidlaw, S. A., Grosvenor, M., & Kopple, J. D. (1990). The taurine content of common foodstuffs. Journal of parenteral and enteral nutrition14(2), 183-188.
  3. Stapleton, P. P., Charles, R. P., Redmond, H. P., & Bouchier-Hayes, D. J. (1997). Taurine and human nutrition. Clinical nutrition16(3), 103-108.
  4. De Carvalho, F. G., Galan, B. S., Santos, P. C., Pritchett, K., Pfrimer, K., Ferriolli, E., … & de Freitas, E. C. (2017). Taurine: a potential ergogenic aid for preventing muscle damage and protein catabolism and decreasing oxidative stress produced by endurance exercise. Frontiers in physiology8, 710.
  5. Waldron, M., Patterson, S. D., Tallent, J., & Jeffries, O. (2018). The effects of an oral taurine dose and supplementation period on endurance exercise performance in humans: a meta-analysis. Sports Medicine48(5), 1247-1253.
  6. Satoh, H., & Kang, J. (2009). Modulation by taurine of human arterial stiffness and wave reflection. In Taurine 7 (pp. 47-55). Springer New York.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Autor a expert

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ