Trénink

Jak hygienická je vaše posilovna?

Pokud se bojíte, že chytnete nějaký bacil, pak si možná říkáte, jak je na tom s hygienou místo, kde trávíte poměrně hodně času: fitko. Když spousta ostatních lidí sahá na vybavení a potí se, můžete se nemoci vyhnout? Podívali jsme se na to, jak hygienická posilovna ve skutečnosti je a co můžete udělat pro to, abyste zůstali zdraví.

Utíráte to po sobě?

Náš nedávný průzkum ukázal, že ze 4000 návštěvníků posilovny, zhruba polovina z nich neutírá náčiní poté, co ho použije – a předpokládáme, že většina lidí nepoužívá ani antibakteriální gel. Ano, přesně tak, otření vaším propoceným ručníkem magicky neodstraní všechny bakterie a viry. Pokud není vaše posilovna vybavená antibakteriálními ubrousky nebo spreji, pořiďte si vlastní. To je nejlepší způsob, jak udržet vybavení posilovny čisté, když docvičíte. Také je dobré ho otřít předtím, než začnete cvičit.

Jaké je riziko?

Zaprvé, mikroorganismům se daří v teplém, vlhkém prostředí – zní vám to povědomě? Studie z roku 2019 objevila, že na medicine ballech a běžících pásech se nachází více stafylokokových bakterií a MRSA (rezistentní na antibiotika) než na záchodech. 1 To je docela šokující.

Bakterie se od virů samozřejmě liší, ale také se šíří, když lidé sahají na tentýž povrch a poté na svůj obličej, nebo kapénkami, které se tvoří, když zakašlete nebo kýchnete.

Ještě posilovnu úplně neodepisujte

Nemáme pro vás ale jen špatné zprávy – další studie se zabývala viry způsobující obyčejné nachlazení v souvislosti s povrchy v posilovně. Ačkoliv se nacházely na dvou třetinách povrchů, během pár minut mizely v prostředí s 50% vlhkostí (což je podobné prostředí v posilovně), takže šance nakazit se těmito viry je poměrně nízká. 2

Taky je dobré mít na paměti to, že naše těla vesele žijí po boku mikroorganismů neustále, většinu času s minimálním dopadem na naše zdraví. Jen proto, že s nimi přijdete do kontaktu, to neznamená, že jednoznačně onemocníte, ale pokud budete udržovat náčiní v posilovně čisté, každopádně onemocnění tím spíš zabráníte.

Co si z článku odnést

Je to vcelku jednoduché – pokud se cítíte mizerně, dejte si od posilovny pár dní pohov a pomozte tak ostatní návštěvníky fitka ochránit před nemocí. Ačkoliv se nemocem nelze stoprocentně vyhnout, utírání vybavení v posilovně před a po cvičení a mytí rukou je jednoduchým způsobem, jak snížit riziko rozšíření nemocí.

 


  1. Dalman, M., Bhatta, S., Nagajothi, N., Thapaliya, D., Olson, H., Naimi, H. M., & Smith, T. C. (2019). Characterizing the molecular epidemiology of Staphylococcus aureus across and within fitness facility typesBMC infectious diseases19(1), 1-10.
  2. Sattar, S. A., Karim, Y. G., Springthorpe, V. S., & Johnson-Lussenburg, C. M. (1987). Survival of human rhinovirus type 14 dried onto nonporous inanimate surfaces: effect of relative humidity and suspending mediumCanadian journal of microbiology33(9), 802-806.


Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Autor a expert

Evangeline se účastnila sportovních soutěží již od mládí. Jako kvalifikovaná RYA instruktorka jízdy na malých závodních lodích rozumí důležitosti správné výživy pro zvládnutí extrémních a vytrvalostních sportů, především díky její zkušenosti s týmy Velké Británie a vedením a trénováním prvního týmu její univerzity.

Ve svém volném čase miluje Evangeline běh - především maratony. O víkendech ji můžete najít u vodních sportů nebo při výšlapu do kopců. Její ideální večer je strávený HIIT tréninkem nebo dřepy v posilovně před tím, než si připraví nějaké pálivé jídlo s hromadou zeleniny - mňam!

Přečtěte si více o Evangelininých zážitcích zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ