Trénink

Chůze

 

Možná Vám bude připadat zvláštní, proč v době, kdy se téměř veškeré přemisťování osob, zvířat i věcí, odehrává víceméně v autech či jiných dopravních prostředcích, chci mluvit, respektive psát, o chůzi. A je to právě proto, že se v poslední dobou často setkávám se nepochopením, že téměř všude chodím pěšky, po svém.

Proč tak plýtváš svým časem? Pěšky jdeš půl hodiny, autem bys tam byla za 5 minut.“ Já nevím, jak vy, ale já to slyším docela pravidelně.

Ale jaká je skutečnost? Plýtvám jen svým časem a energií?

Nesdílím tento názor. Chůze je přirozený pohyb. Byli jsme obdarováni dvěma nohami právě k tomu, abychom je užívaly k chození. Od dětství se ji učíme, naše svaly, klouby i vazy jsou na tuto zátěž připraveny a co více, ke svému správnému fungování ji dokonce potřebují.

Doporučení od lékařů hlásí nějakých 10 000 kroků denně. Zdá se to jako docela děsivé a vysoké číslo, ale ve skutečnosti to tak vůbec není. Této hodnoty se dosáhne během dne při dělání běžných činností. Přitom je dokonce vědecky dokázáno, že už tato „hraniční“ hodnota pomáhá zlepšovat funkci cév a předcházet tak onemocnění srdce, stejně tak obezitě.

Chůze může být taky skvělým pomocníkem, když chce člověk shodit nějaké to kilo. Doporučuje se pak rychlejší chůze, klidně i s holemi, aspoň 20 minut 3krát týdně (ale toto je velmi individuální – záleží na věku, pohlaví i pohybových schopnostech jedince). Dále zlepšuje okysličování těla, udržuje tvorbu hormonů a rovněž napomáhá normálnímu fungování trávícího systému.

Často se právě stává, že lidé, kteří nejsou zvyklí chodit, mají problémy s obezitou, cítí se nafouklí, nemají chuť nic dělat…  Nejsou zvyklí trávit čas na vzduchu, zhoršuje se jim pleť a i citlivost kůže. Autem je trasa sice možná kratší a určitě jsou vzdálenosti, na které je mnohem lepší využít těchto dopravních prostředků, ale pokud se jedná o krátkou cestu do práce či na návštěvu za kamarádem, proč to nespojit s procházkou…?

Pobyt na čerstvém vzduchu prospívá každému, a jak jsem avizovala výše, chodit umíme všichni už od dětství. Začleňte proto chůzi do denního pořádku. Není třeba jednotlivé kroky počítat, v dnešní době existuje řada aplikací a chytrých náramků či hodinek, které spočítají kroky za vás. Ale ani to není potřeba, mít to do puntíku spočítané. Důležité je si k této činnosti vytvořit vztah. Dát si sluchátka, nebo vzít s sebou kamaráda a po cestě si popovídat. Vzít pejska. Je tolik možností a tělo Vám každopádně poděkuje.

Chůze je prevencí i léčbou. V nemocnicích se denně tolik pacientů snaží se na svá chodidla opět postavit a udělat ten první krok, tak se nebojte si je vzít za příklad a následovat je.

 

 

 

 


 



Lucie Králová

Lucie Králová

Autor a expert

Medailonek – Lucie Králová Lucie je nadšenou studentkou fyzioterapie, které se v současné době věnuje na fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity. Rovněž absolvovala kurz fitness instruktora a v této oblasti, stejně jako ve výživě a regeneraci a celkově zdravém stylu, se nadále aktivně vzdělává. V rámci studia spolupracuje s profesionálními sportovci, například s českým juniorským biatlonistickým týmem a předními hráči badmintonu. Lucie má praktické zkušenosti z lázní, kde rozšiřovala své ysokoškolské znalosti o komunikaci a práci s pacienty. Lucie se aktivně podílí na obsahu pro Myprotein a více informací o ní naleznete na jejím Instagramovém profilu: https://www.instagram.com/missnothingdamn. Ve svém volném čase se věnuje samozřejmě sportu – fitness, posilování, ale také relaxacím. Sama si vede tréninky a jejich rozvržení. Miluje procházky, přírodu, hory, a když může, odjede proto z města. Mezi její koníčky rovněž patří čtení, psaní, hudba, psychologie, čas s přáteli, vaření a jiné drobné radosti všedních dní.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ