Trénink

Chůze

 

Možná Vám bude připadat zvláštní, proč v době, kdy se téměř veškeré přemisťování osob, zvířat i věcí, odehrává víceméně v autech či jiných dopravních prostředcích, chci mluvit, respektive psát, o chůzi. A je to právě proto, že se v poslední dobou často setkávám se nepochopením, že téměř všude chodím pěšky, po svém.

Proč tak plýtváš svým časem? Pěšky jdeš půl hodiny, autem bys tam byla za 5 minut.“ Já nevím, jak vy, ale já to slyším docela pravidelně.

Ale jaká je skutečnost? Plýtvám jen svým časem a energií?

Nesdílím tento názor. Chůze je přirozený pohyb. Byli jsme obdarováni dvěma nohami právě k tomu, abychom je užívaly k chození. Od dětství se ji učíme, naše svaly, klouby i vazy jsou na tuto zátěž připraveny a co více, ke svému správnému fungování ji dokonce potřebují.

Doporučení od lékařů hlásí nějakých 10 000 kroků denně. Zdá se to jako docela děsivé a vysoké číslo, ale ve skutečnosti to tak vůbec není. Této hodnoty se dosáhne během dne při dělání běžných činností. Přitom je dokonce vědecky dokázáno, že už tato „hraniční“ hodnota pomáhá zlepšovat funkci cév a předcházet tak onemocnění srdce, stejně tak obezitě.

Chůze může být taky skvělým pomocníkem, když chce člověk shodit nějaké to kilo. Doporučuje se pak rychlejší chůze, klidně i s holemi, aspoň 20 minut 3krát týdně (ale toto je velmi individuální – záleží na věku, pohlaví i pohybových schopnostech jedince). Dále zlepšuje okysličování těla, udržuje tvorbu hormonů a rovněž napomáhá normálnímu fungování trávícího systému.

Často se právě stává, že lidé, kteří nejsou zvyklí chodit, mají problémy s obezitou, cítí se nafouklí, nemají chuť nic dělat…  Nejsou zvyklí trávit čas na vzduchu, zhoršuje se jim pleť a i citlivost kůže. Autem je trasa sice možná kratší a určitě jsou vzdálenosti, na které je mnohem lepší využít těchto dopravních prostředků, ale pokud se jedná o krátkou cestu do práce či na návštěvu za kamarádem, proč to nespojit s procházkou…?

Pobyt na čerstvém vzduchu prospívá každému, a jak jsem avizovala výše, chodit umíme všichni už od dětství. Začleňte proto chůzi do denního pořádku. Není třeba jednotlivé kroky počítat, v dnešní době existuje řada aplikací a chytrých náramků či hodinek, které spočítají kroky za vás. Ale ani to není potřeba, mít to do puntíku spočítané. Důležité je si k této činnosti vytvořit vztah. Dát si sluchátka, nebo vzít s sebou kamaráda a po cestě si popovídat. Vzít pejska. Je tolik možností a tělo Vám každopádně poděkuje.

Chůze je prevencí i léčbou. V nemocnicích se denně tolik pacientů snaží se na svá chodidla opět postavit a udělat ten první krok, tak se nebojte si je vzít za příklad a následovat je.

 

 

 

 


 



Lucie Králová

Lucie Králová

Autor a expert

Jmenuji se Lucie a je mi 19 let. K fyzické aktivitě jsem měla vždy blízko, od malička jsem byla zvyklá s rodinou chodit po horách a jezdit na kole, denně se chodilo na procházky. Ale opravdovou lásku ke sportu jsem si vybudovala až tak dva roky zpátky, kdy jsem se našla ve fitness, posilování. To jsem se teprve začala zajímat o způsob, jakým se hýbu, co mi to přináší. A podle toho jsem taky začala řešit stravu, dala se na IIFYM způsob stravování a opravdu se našla. Kromě cvičení se ráda věnuji čtení, psaní (na svůj blog i „do šuplíku“), vaření a pečení, trávím čas s přáteli a rodinou, věnuji se hudbě (poslechu i zpěvu a hře). V brzké době se chystám absolvovat kurz trenéra fitness a časem bych si ráda dodělala i kurz výživového poradenství.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ