Trénink

7 mýtů o meditaci vyvráceno

Byli jste ve velkém stresu, tak jste narazili na meditaci. Všude najdete spoustu věcí o tom, co meditace je a jak může potenciálně prospět vaší mysli a tělu. A zároveň je tu několik mýtů, které je třeba vyvrátit.

Meditace může mít fantastický efekt na vaši mysl a to, jak třídíte svoje myšlenky a jak s nimi zacházíte. Učí vás, jak lépe porozumět svojí mysli a jak se zdravěji vyrovnat se situacemi každodenního života.

Ale nyní si pojďme vyvrátit některé z největších mýtů, které se o meditaci vykládají.

1. Meditace vyžaduje čistou mysl

Spousta lidí se meditaci vyhýbá, protože představa sezení se svou myslí jedoucí na plné obrátky v tichu je trošku moc. Možná si navíc myslí, že jim meditace prostě nemůže jít, protože jejich mysl pořád pracuje.

Ale to může být jen další důvod, proč meditaci vyzkoušet. Cílem meditace je pomoci vám porozumět vaší mysli a naučit se, jak dovolit myšlenkám přijít a zase odejít, aniž by vám způsobovaly příliš mnoho úzkosti.

Takže pokud se meditace bojíte, protože si v mysli neustále něco přehráváte, může to naopak znamenat to, že jste perfektním kandidátem.

Pro neustále pracující mysl bude nejlepší vedená meditace.

2. Musíte sedět v tureckém sedu

Ne, navíc ani nemusíte říkat „om…“.

Turecký sed s dlaněmi na kolenou je pravděpodobně první obrázek, který se vám vybaví, když se řekne meditace. Ale nebojte se, pokud jste v tureckém sedu neseděli od základky, nemusíte to hned měnit.

Při většině meditací není nutné sedět v tureckém sedu. Můžete sedět normálně na židli nebo si dokonce lehnout. Víceméně můžete zvolit jakoukoliv polohu, která vám bude nejpohodlnější.

Potřebujete mít klid soustředit se na meditaci a ne aby vás rozptylovala nepohodlná pozice nebo křeč v noze.

3. Musíte meditovat každý den alespoň 20 minut

Ačkoliv meditace vyžaduje konzistentnost, nemusíte ji dělat více než dvacet minut denně, abyste pocítili její benefity.

Naopak pocit, že byste museli takhle dlouho dělat něco, co jste v životě nezkoušeli, by vám mohl být nepříjemný a nejspíš by vás odradil.

Je lepší začít kratšími tréninky, klidně 3 minuty, abyste se do toho dostali.

Pokud myslíte, že by vám meditace mohla prospět, budete si na ni pravděpodobně chtít vyhradit více času a dopracovat se k delším tréninkům. Ale déle než 3 minuty není nezbytně nutné, pokud teprve začínáte. Postupně dobu meditace prodlužujte.

4. Meditace je rychlým řešením stresu a úzkosti

Spousta lidí zkouší meditaci s očekáváním, že se hned po té první budou cítit jako znovuzrození. Ačkoliv pocítíte benefity, pokud si vyhradíte pár minut pro sebe na meditaci, není to trvalé.

Ale čím více budete meditovat, tím více benefity pocítíte a vybudujete si tuhle dovednost.

Přistupujte k meditaci s otevřenou myslí a neočekávejte, že instantně vyřeší všechen váš stres a úzkost, ale berte ji jako něco, do čeho investujete kvůli dlouhodobým benefitům.

5. Meditace nefunguje, když se ztrácíte v myšlenkách

Často, obzvlášť pokud s meditací teprve začínáte, vás může frustrovat, pokud se vaše mysl během meditace nechá rozptýlit. Spousta lidí si myslí, že cílem meditace je čistá mysl bez jakýchkoliv myšlenek okolo.

To však není tak zcela pravda. Je normální, když se vaše mysl během meditace občas trochu zatoulá. Neznamená to, že to „nefunguje“. Znamená to jen to, že jste člověk, takže je přirozené, že vás myšlenka dokáže rozptýlit, ale i tak stále meditujete.

Součástí meditace je rozpoznání myšlenek, dovolit jim přejít, soustředit se opět na svůj dech.

6. Meditace je čistě jen pro sebe sama

Ačkoliv je jasné, že meditace může nesmírně prospět vaší mysli, není to zcela sobecká aktivita.

Meditace obvykle může pozitivně ovlivnit i lidi kolem vás. Možná díky budete hodnější, více přístupný člověk. Nebo možná zvedne vaše sebevědomí a udělá z vás lepšího kolegu v práci. Nebo vám možná dokáže pomoci lépe porozumět lidem kolem vás a vcítit se do nich.

Všechno toto jsou možné dlouhodobé pozitivní účinky meditace. Benefity meditace prospějí jak vám, tak lidem kolem vás.

7. Meditace je striktně spirituální

Ačkoliv meditace má kulturní spojení s některými tradicemi z východu, není striktně určená pro ty, kteří mají náboženské nebo spirituální založení.

Je určitě možné k meditaci přistupovat jako k nástroji, který vám pomůže porozumět vaší vlastní mysli a strávit víc času sám se sebou, namísto toho, abyste to brali jako něco náboženského.

Možná se budete cítit po meditaci více spirituální, ale to obvykle tehdy, pokud už nějakým způsobem spirituální jste. Je to více o vašem osobním přístupu k meditaci než o čemkoliv jiném.

Co si z článku odnést

Pokud se cítíte ve stresu, meditace vám neuškodí. Může s sebou naopak přinést dlouhodobé pozitivní účinky, za které budete vděční. Přistupujte k ní s otevřenou myslí, což by nyní mělo být snadnější, když jsme si vyvrátili některé mýty!



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Autor a expert

Lauren vystudovala anglickou literaturu a pochází z jihu. Miluje plavání, během uplynulých let objevila sílu tréninků se zátěží a má mnoho prostoru pro zlepšení ve svých každotýdenních hodinách Hot jógy.

O víkendech většinou peče nebo jí nějaký brunch a užívá si každý nový recept se svými spolubydlícími - hlavně od té doby, co se zbavila studentských návyků jako například života na těstovinách. Především však věří v udržování rovnováhy mezi tréninkem a sociálním životem.

Zjistěte víc o zkušenostech Lauren zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ