0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Strava

Proč zařadit do svého jídelníčku červenou řepu…?

Původ a užití červené řepy:

  • Řepa červená je dvouletá rostlina, zástupce kořenové zeleniny, u které se konzumuje především její podzemní část.
  • Původ červené řepy pochází ze Středomoří. Její první záznamy asi 3000let staré pocházející z Babylonie. Dnes je však velmi oblíbená jak u nás v Evropě, tak v Americe a v asijských zemí.
  • Používá se především jako jídlo, ale i jako lék. Dříve se však konzumovaly pouze její mladé listy. Na těch si samozřejmě můžeme pochutnat i dnes. Přidávají se do salátů, polévek nebo se upraví stejně jako špenát. Snadno lze z usušených lístků udělat i koření.
  • Dnes ovšem konzumujeme i její bulvy z nich se dá udělat chutný kompot, ale i po nastrouhání přidat do salátů a zeleninových polévek.

Složení:

  • Řepa je avšak skutečnou studnicí zdraví, neboť obsahuje velmi širokou škálu vitamínu a minerálních látek. Dokáže povzbudit i silně demineralizovaný tělesný systém. Kromě významného množství betakarotenu (vitamín A) v ní najdeme vitamíny B1, B2, B9, dále pak i vitamín E, který je velmi silný antioxidant. Potom i minerály jako je draslík, vápník, železo, hořčík (proti křečím), křemík, měď. Obzvláště pak cenný jód, selen, mangan či lithium, jenž je významný svým pozitivním vlivem na naši psychiku.
  • Jako jablka tak i řepa obsahuje množství pektinu, který nám pomáhá snižovat LDL cholesterol v krvi, vyživit střevní mikroflóru, čímž předchází vzniku nepříjemné zácpy.
  • Z barviv kromě betakarotenu zde najdeme také betain a betanin, čímž nás právě betain chrání proti rakovině a zároveň podporuje náš největší detoxikační orgán, kterým jsou játra.

Příznivé účinky:

  • Blahodárný vliv na vlasy, nehty, pleť a kůži.
  • Podporuje tvorbu červených krvinek.
  • Přispívá k celkové regeneraci organismu.
  • Podporuje imunitu.
  • Pomáhá při revmatických poruchách, detoxikuje, snižuje krevní tlak.
  • Brání kornatění tepen a podporuje činnost jater.
  • Zbavuje střeva jedovatých látek.
  • Odstraňuje zácpu.
  • Vyvolává optimističtější náladu.

Tipy na úpravu červené řepy:

Pokud upřednostňujete řepu čerstvou, je nejlepší ji prostě nastrouhat k trošce mrkve, rukoly, cherry rajčátkům a hrsti oliv. Hotový salát zakápneme limetovou šťávou. Potom ozdobíme petrželovou natí a slunečnicovými semínky. Můžeme servírovat k jakékoli příloze, například k bramborům, rýží a podobně.

Řepu lze také nakládat. Vařená verze Vám zabere trochu více času. Postup je takový, že si čerstvou řepu nakrájíte na tenké plátky, které vkládáme do větší skleněné nádoby, kdy každý plátek potřete lisovaným česnekem. Potom výslednou směs zalijte kvalitním lněným olejem a nechte pár dní odpočinout. Můžete servírovat například ke chlebu se svým oblíbeným sýrem.

 

  • Nejde však jen o řepu nakládanou či čerstvou. Může se také vařit, a to ve vodě nebo v páře, nebo dokonce péct v alobalu. Výborně si zkrátka pochutnáte, když jí zkombinujete s jablkem, křenem nebo citronem.
  • Zpracování řepy má ovšem své zásady, například tu, že před vařením se bulva řepy neloupe, a to proto, že by ztratila svou barvu, dokonce i chuť. Uvařená nebo upečená se podává jako příloha, obvykle s máslem nebo olivovým olejem, osolená, opepřená případně potřená česnekem.
  • Nezapomeňte, že když ji dojíte v kompotu, šťávu nevyléváme, parádně totiž nastartuje celý Váš organismus.

Dobrou chuť.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.



Milan Sedláček

Milan Sedláček

Autor a expert

Jsem sportovně založený mladík, který již od malička začínal skoro jako každý kluk fotbalem a různými druhy kolektivních sportů. Teprve v roce 2015 jsem si přičichl k silovému tréninku a zdravému životnímu stylu, kde nejvíce využívám praktiky z performance trainingu, který je také z velké části mým zdrojem informací, motivace a nových zkušeností. V odpočinkových dnech mě mimo jiné baví četba, turistika a všechny jiné aktivity, které se dají provozovat venku v přírodě. Rád studuji nové informace z různých druhů sportů, tréninků a zdravého životnímu stylu, které se Vám budu snažit shrnout a napsat do mých článků.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ