0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Strava

Jak jíst červené maso, aniž byste onemocněli rakovinou tlustého střeva?

 

Čas od času bulvárem prolétne opravdový výživový ŠPEK, za který se chytí miliony lidí. A jak tomu většinou bývá, dost lidí věří tomu, že když to dávali v televizních novinách na Nově, pak to musí být pravda.

Tentokrát se jednalo o konzumaci masa ve vztahu k onemocnění rakovinou tlustého střeva. Abych nešel do důsledku a dlouze vás nenudil citacemi ze studií, výsledek výzkumu byl, že s rostoucí konzumací červeného masa, roste také pravděpodobnost onemocněním rakovinou tlustého střeva.

Tato studie se okamžitě dostala do hledáčku bulváru, který ji rozprsknul po celém internetu. Už ale zapomněli zmínit, že po vydání studie byli její autoři kontaktováni odborníky z celého světa, aby svoje stanovisko přehodnotili. Proč, ptáte se?

Důvod vám vysvětlím na jednoduchém příkladu. Představte si dvě statistiky, které mají velmi podobný průběh. Dejme tomu množství snězené zmrzliny v průběhu roku a počet utopených lidí. Když se podíváte na trend obou křivek, pak zjistíte, že během července a srpna se dramaticky zvýšila spotřeba zmrzliny a zároveň i úmrtí v důsledku utonutí. Co z toho můžeme vysledovat? Že lidé, kteří jedli zmrzlinu na lodičce z ní díky přejezení a zmražení mozku vypadli a utonuli. Je to tak?

Jasně, že není. A stejně tak se nedá srovnávat množství konzumovaného masa s výskytem rakoviny tlustého střeva. Jelikož je tu opravdu velké množství vedlejších faktorů, které mohou mít vliv. Pojďme některé z nich zmínit.

  1. Lidé, kteří konzumují více červeného masa jí obecně méně zeleniny.
  2. Lidé, kteří konzumují více červeného masa také většinou nezajímá zdravý životní styl a kouří.
  3. Lidé, kteří konzumují více červeného masa mohou konzumovat také připálené maso z grilu a uzeniny ve kterých se nachází polyaromatické uhlohydráty (čti spálené maso) a ty jsou skutečně možným spouštěčem rakovinného bujení.
  4. Lidé, kteří konzumují více červeného masa většinou nemají dostatek pohybu a necvičí (vyjma kulturistů).

Shrnutí

Nemůžeme jasně tvrdit, že konzumace červeného masa přímo způsobuje rakovinu i přes to, že výskyt rakoviny bývá častější u lidí, kteří to z jeho konzumací přehánějí. Na obranu masožravců musím uvézt, že lidé, kteří nekonzumují maso vůbec, nežijí statisticky déle než lidé, kteří si masa užívají v rozumné míře.

Tip pro vás

Pokud se budete pravidelně hýbat a cvičit, nebudete kouřit, budete jíst dostatek zeleniny a ovoce a nebudete pálit maso na uhel, pak si v klidu sem tam pochutnejte na svém milovaném steaku z pepřovou omáčkou!

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.



Jakub Mily

Jakub Mily

Autor a expert

Jakub Milý se již řadu let věnuje naturální kulturistice a funkčnímu tréninku na profesionální úrovni. Je úspěšným absolventem Precision Nutrition akademie. Je taktéž zakladetelem projektu Jdidosebe.cz, který má za cíl lidi naučit se správně hýbat, získat zpět svou kondici, nabrat svalovou hmotu a vyznat se ve svém těle, co se týče výživy. Jakubovými klienty jsou nejčastěji lidé z korporátu, kterým sám opustil naplno v roce 2016. Jakub se aktivně podílí na obsahu blogu pro Myprotein a vice informací o něm naleznete na jeho webu: http://jdidosebe.cz/o-mne/ Ve svém volném čase se věnuje především své manželce a synovi. Je velkým milovníkem jídla, které rád samozřejmě jí, studuje a sleduje psychologické aspekty konzumace jídla.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ