Strava

Co je dieta na restartování metabolismu? Funguje nebo je to jen trend?

Všimli jste si poslední dobou na sociálních sítích zmínek o dietě na restartování metabolismu? My jsme pár zmínek o ní zaregistrovali, tak se pojďme podívat, co přesně to je, jak to začalo a jestli má nějaké skutečné benefity, nebo zda jde jen o další trend.

Přejděte na:

Co je dieta na restartování metabolismu?

Tuhle dietu popularizoval bývalý hráč NFL Steve Weatherford, který se později stal fitness coachem. Cílem této diety je přimět tělo zrychlit metabolismus tím, že se soustředíte na určitá jídla a vyřadíte jiná, abyste dosáhli kalorického deficitu.

Stejně jako mnoho jiných populárních diet, cílem je zhubnout (a shodit tuk), čehož dosáhnete následováním stravovacího plánu, který redukuje sacharidy a pak je znovu zařazuje – takže je to vlastně taková forma cyklování sacharidů.

Jak dieta na restartování metabolismu funguje?

Náš metabolismus ovlivňuje spousta faktorů, ale hlavním způsobem, jak ho můžeme ovlivnit, je manipulace jídelníčku a cvičení. Někteří z nás se narodili s tělesnými typy, které mají geneticky rychlejší metabolismus (což znamená, že spálí více kalorií, když nic nedělají, a mohou tak konzumovat více kalorií, aniž by přibrali) a někteří s metabolismem pomalejším (pálí méně kalorií a hubnutí vyžaduje více úsilí). 1

Protože metabolismus je funkcí mnoha faktorů, z nichž některé nemůžeme změnit (naše genetika), ve skutečnosti neexistuje reset tlačítko, které bychom mohli zmáčknout – ale můžeme zkusit metabolismem manipulovat (ať už ho chceme zrychlit nebo zpomalit) pomocí stravovacích návyků a cvičení.

Jak následovat dietu na restartování metabolismu

Dieta na restartování metabolismu by měla být personalizovaná, ale zahrnuje stravovací režim, suplementační režim a specifické cvičení.

Dieta doporučuje nízký příjem sacharidů, střední příjem bílkovin a spoustu zeleniny – včetně domácích džusů. Dostanete rady, na jaká jídla se soustředit, a která musíte vynechat. Doporučuje pít hodně vody a žádný alkohol.

Cvičení je intenzivní a soustřeďuje se na kardio nalačno a trénink s činkami.

Pomůže mi dieta na restartování metabolismu zhubnout?

Protože dieta na restartování metabolismu je udělaná na 4 týdny, většina lidí dokáže tuhle změnu udržet po tuto dobu. Je však velmi specifická jak svým stravovacím plánem, tak cvičením, které musíte dodržovat (mluvíme o 2 tréninkách denně). Není jednoduché se toho držet, ale dieta slibuje výsledky.

Celkové výsledky jsou s největší pravděpodobností výsledkem kalorického deficitu – dva tréninky a stravovací plán s nízkým obsahem sacharidů způsobí, že budete spalovat více kalorií, než kolik jich sníte, takže když toto budete praktikovat 4 týdny, pravděpodobně něco zhubnete. Ačkoliv ve skutečnosti nepřepnete magický vypínač na restart vašeho metabolismu, díky tvrdé práci a jedení méně kalorií, než spálíte, může vést k tomu, že zhubnete.

Nízkosacharidová dieta není žádnou novinkou – vzpomeňte si na Atkins nebo keto – a specifický dietní plán je společným faktorem mnoha diet na hubnutí. Ačkoliv dieta na restartování metabolismu je pravděpodobně jen načinčanou formu cyklování sacharidů, určitě vám může pomoci zhubnout, když budete mít dostatek odhodlání.

Ačkoliv se můžete naučit nějaké nové tréninkové strategie nebo udělat dlouhodobější změny vašeho stravování, není to trvale udržitelná dieta – a pokud ji porušíte, pravděpodobně se budete cítit frustrovaní (obzvlášť pokud za dietu platíte).

Výzkum ukázal, že ačkoliv spousta drastických diet může být účinná, jejich společným jmenovatelem je kalorický deficit. 2 Konzistentnost ve zdravém způsobu stravování a cvičení je opravdovým klíčem k úspěšnému hubnutí.

Co si z článku odnést

Dieta na restartování metabolismu je založena na některých zřejmých strategiích – jedení méně kalorií, tvrdá práce ve fitku a vyhýbání se určitým potravinám. Může být však těžké následovat tak striktní dietu celý měsíc, natožpak celý život. Ačkoliv ve skutečnosti nerestartuje váš metabolismus, může vám pomoci zhubnout. Je však důležitější najít si způsob stravování a cvičení, které můžete následovat konzistentně.

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. Carroll, S., &Dudfield, M. (2004). What is the relationship between exercise and metabolic abnormalities?. Sports medicine34(6), 371-418. 
  2. Johnston, B. C., Kanters, S.,Bandayrel, K., Wu, P., Naji, F., Siemieniuk, R. A., … & Mills, E. J. (2014). Comparison of weight loss among named diet programs in overweight and obese adults: a meta-analysis. Jama312(9), 923-933

 



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Autor a expert

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ