Strava

Cholesterol | Co to je? Jak snížit cholesterol?

Cholesterol. Něco, o čem se vedly nekonečné debaty ve světě zdraví a fitness, ale jak můžeme rozeznat ty důležité informace a dozvědět se, co cholesterol doopravdy je a jak může ovlivnit vaše zdraví?

Tenhle článek rozebere, co přesně cholesterol je, v čem se od sebe liší „dobrý“ cholesterol a „špatný“ cholesterol a jaké potraviny se k nim pojí.

Přejděte na:

Co je cholesterol?

Cholesterol je měkká, voskovitá látka, která se nachází ve všech buňkách v těle. Pomáhá podporovat mozek a nervovou soustavu. Cholesterol se tvoří v játrech, ale můžeme ho také získávat ze živočišných potravin, které konzumujeme. Když vám kontrolují hladinu cholesterolu, číslo zahrnuje oba zdroje cholesterolu v těle. Pokud se v těle nahromadí cholesterolu příliš, může to vést k srdeční chorobě.

Protože cholesterol se tvoří a zpracovává v játrech, je důležité udržovat játra zdraví. Limitování alkoholu a rafinovaných sacharidů pomáhá játrům fungovat co nejlépe.

Ačkoliv strava má vliv na hladinu cholesterolu, genetika také hraje svou roli – takže i někdo s velmi zdravým jídelníčkem může mít problémy s cholesterolem a naopak někdo, kdo nemá zdravý životní styl, může mít normální hladinu cholesterolu.

Co je LDL?

Existují dva hlavní typy cholesterolu, LDL a HDL.

LDL se typicky považuje za nezdravý typ a je to ten cholesterol, který musíme udržovat nízko. Ačkoliv hladina LDL je ovlivňována konzumací potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, bylo dokázáno, že příliš mnoho cukrů ve stravě může také zvyšovat hladinu LDL. 1

Dalším typem cholesterolu je HDL, neboli „dobrý“ cholesterol. HDL bychom měli udržovat vysoko a pomoci nám s tím může konzumace zdravých tuků například z tučných ryb, avokáda či olivového oleje. 2 HDL cholesterol pomáhá absorbovat tuky v krevním oběhu a vracet je zpět do jater.

Potraviny, které mohou zvyšovat LDL:

  • Máslo
  • Sádlo
  • Červené maso
  • Pečené pochoutky/sladké pečivo
  • Smažená jídla
  • Zpracované maso
  • Rafinované obiloviny
  • Tučné mléčné výrobky
  • Slazené nápoje

Potraviny, které mohou zvyšovat HDL:

  • Olivový olej
  • Losos
  • Avokádo
  • Ořechy
  • Semínka
  • Celozrnné obiloviny
  • Ovoce
  • Zelenina

Jak snížit cholesterol

Ačkoliv určité hodnoty cholesterolu jsou dědičné, náš životní styl v tom také hraje svou roli. Zdravá strava, nahrazování nasycených tuků rostlinnými oleji a konzumace dostatku zeleniny a ovoce jsou základní kroky, které můžete učinit.

Cvičení může pomoci zvýšit HDL, dobrý cholesterol, zatímco kouření může HDL snížit. 3,4 Potraviny bohaté na vlákninu také mohou snížit LDL a celkovou hladinu cholesterolu. 1

Co si z článku odnést

Ačkoliv hladina cholesterolu se částečně dědí, náš životní styl a hlavně způsob stravování mohou hrát velkou roli v balancování špatného a dobrého cholesterolu v těle. Pokud se strachujete o hladinu cholesterolu, podívejte se na svůj jídelníček a zařaďte potraviny, které mohou podporovat zdraví srdce.

 

Naše články slouží k informativním a vzdělávacím účelům, v žádném případě neslouží jako zdravotní rady. V případě nejasností v užívání doplňků stravy a suplementů nebo v případě radikální změny Vašich stravovacích návyků, se nejdříve poraďte s odborníkem na zdraví nebo kvalifikovaným nutričním poradcem.


  1. Kuklina, E. V., Carroll, M. D., Shaw, K. M., & Hirsch, R. (2013). Trends in high LDL cholesterol, cholesterol-lowering medication use, and dietary saturated-fat intake: United States, 1976–2010. NCHS data brief, (117), 1. 
  2. Khaw, K. T., Sharp, S. J., Finikarides, L., Afzal, I., Lentjes, M., Luben, R., & Forouhi, N. G. (2018). Randomised trial of coconut oil, olive oil or butter on blood lipids and other cardiovascular risk factors in healthy men and women. BMJ open8(3), e020167. 
  3. Varady, K. A., & Jones, P. J. (2005). Combination diet and exercise interventions for the treatment of dyslipidemia: an effective preliminary strategy to lower cholesterol levels?. The Journal of nutrition135(8), 1829-1835. 
  4. Garrison, R. J., Kannel, W. B., Feinleib, M., Castelli, W. P., McNamara, P. M., & Padgett, S. J. (1978). Cigarette smoking and HDL cholesterol the Framingham offspring study. Atherosclerosis30(1), 17-25.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Autor a expert

Claire Muszalski je dietetička, registrovaná prostřednictvím Academy of Nutrition and Dietetics  a také certifikovaný coach pro zdraví a fitness od Konsorcia pro coaching zdraví a fitness.

Claire vlastní bakalářský titul z biologie a magisterský titul z klinické dietetiky a výživy od University of Pittsburgh.

Mluvit a psát o jídle a fitness je základem Claiřina etosu, protože miluje používání svých zkušeností při pomoci ostatním s dosahováním jejich cílů z oblasti zdraví a tělesné pohody.

Claire je také certifikovaná instruktorka cyklistiky a miluje mentální a fyzické nakopnutí, které získává při pravidelném běhu a hodinách jógy. Když se zrovna neudržuje ve formě, fandí na zápasech domácích sportovních týmu Pittsburgu nebo vaří pro svou rodinu.

Zjistěte více o Claiřiných zkušenost zde.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ