0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Trénink

CrossFit series IV. – vybavení

ÚVODEM

Když na CrossFit chodíte už nějaký ten pátek, určitě jste poznali nedostatek ve vašem vybavení či jeho nevhodnost. Boty jsou příliš volné a nedrží vám dostatečně nohu při dřepech, vaše legíny padají při každém druhém angličáku téměř ke kolenům a vaše ruce jsou plné mozolů těsně před katastrofou. Ač na mnoho sportů není úplně podstatné, co máte na sobě a co se skrývá ve vaší tašce, u této záliby to hraje velkou roli. Vaše výstroj a výzbroj vás totiž může posunout k lepším výkonům a výsledkům. A taky lepšímu pocitu při tréninku i po něm.

V tomto článku vám rozepíši většinu z CrossFitového vybavení a pokusím se vám poradit se správným výběrem.

VÝSTROJ X VÝZBROJ

Něco málo ze základní terminologie – výstroj je vše co má sportovec či atlet na sobě (oblečení, obuv, ale i například rukavice, gripy), zatímco výzbroj je vše, čím je sportovec či atlet vybaven (například švihadlo.)

Nejčastější CrossFitová výstroj: pohodlná tílka a trička, funkční tričko s dlouhým rukávem, pevná sportovní podprsenka (samozřejmě ne pro pány :D), kraťasy, legíny, podkolenky, kvalitní tréninková obuv, kvalitní vzpěračská obuv, opasek, bandáže kolene (knee sleeves), bandáže zápěstí (wrist wraps), mozolníky (gripy)

Nejčastější CrossFitová výzbroj: švihadlo, magnesium, náplast

VÝSTROJ

TÍLKA A TRIČKA 

Veškeré ošacení vrchní části těla by vám nemělo nijak bránit v pohybu a mělo by vám dávat volnost. Také je třeba, aby materiál byl „vzdušný“, aby vrchní část oblečení nezadržovala pot a teplo u vašeho těla. Vyhněte se tedy upnutým tričkám (hlavně v oblasti ramen), nepohodlným materiálům a topům, které nejsou určené k pohybu. „In“ jsou mezi crossfittery například tílka volného střihu nebo trička s potiskem.

Občas na tréninku bývá v pouhém tílku zima. Jedná se hlavně o okamžiky před rozcvičením či například silový trénink zahrnující velké pauzy mezi sériemi. V tomto případě se vyplatí vlastnit několik triček s dlouhým rukávem, popřípadě mikin volnějšího střihu.

 

SPORTOVNÍ PODPRSENKA 

Záložka jen pro dámy, která je ale dost podstatná. ? Rozhodně na CrossFit nemiřte s podprsenkou s lehkou nebo střední oporou (a už vůbec ne v klasické kosticové, pokud nechcete skončit s kosticí zabodnutou v žebrech). CrossFit je intenzivní náročný sport obsahující neustálé změny poloh a dynamické cviky, proto je třeba investovat do podprsenky s vysokou oporou, která udrží prsa na místě i u angličáků. ?

 

KRAŤASY A LEGÍNY 

Ošacení dolní části těla rozhodně nedoporučuji pořizovat přes internet. Osobně si před každým pořízením kraťasů zkouším dřepy a protahovací polohu roznožení, abych zjistila, že neodhaluji nic, co bych nechtěla. ? V tomto nabízí velkou výhodu dvouvrstvé kraťasy (spodní vrstva je přiléhavá) či dlouhé kraťasy.

Co se týče legín a případně tepláků, u těch doporučuji vyzkoušet si pár angličáků a zjistit, jestli vám drží v pase a nerolují se vám postupně až ke kotníkům. Poslední, co během náročného tréninku chcete, je neustálé vytahování gumy u kalhot.

 

PODKOLENKY 

Podkolenky velmi oceníte ve chvíli, kdy taháte osu podél nohou. Cleany, snatche, deadlifty… toto vše jsou pohyby, u kterých bez podkolenek budou vaše holeně trpět a pravděpodobně skončí odřené a modré.

 

KVALITNÍ TRÉNINKOVÁ OBUV A VZPĚRAČSKÁ OBUV 

Typická CrossFitová obuv je velmi pevná ale zároveň tvárná s lehce zvýšenou patou, což atletům pomáhá při všestranných a různorodých pohybech (běh, silový trénink…). Pokud to s CrossFitem myslíte vážně, není od věci si pořídit kvalitní obuv určenou pro tento sport, protože vám dokáže velmi pomoci.

Samostatnou kapitolou jsou vzpěračské boty. Pokud chcete výrazně zvyšovat svoje maximálky, dosáhnout špičkové techniky nebo vzpírat na výkon, budou pro vás nutností. Vzpěračské boty velmi pevně drží nohu, zároveň jí ale poskytují prostor pro pohyb a mají výrazně zvýšenou patu, což pomáhá k lepším výkonům a technice.

 

OPASEK 

Opasky doporučuji používat pouze v případě, kdy víte, že potřebujete support pro vaší bederní páteř, tzn. když zvedáte opravdu těžké váhy nebo pokud jdete velký objem (rozuměj počet opakování) jednoho cviku. Pokud nezávodíte na vyšší úrovni, dá se samozřejmě zvedat i bez pásku, pokud se umíte správně a silně nadechnout a zpevnit (a kolikrát je v posilovnách k vidění pásek úplně zbytečně – například na dřep s prázdnou osou opravdu potřebný není ?). Naopak, jestli vám při silovém tréninku dělá správné nadechnutí problém a snažíte se na něm pracovat již dlouho (a přesto vás po tréninku trápí lehká bolest zad), doporučuji do opasku zainvestovat.

 

BANDÁŽE KOLENE 

Bandáž kolene může při CrossFitu velmi pomoci. Jednak kolenům poskytuje oporu a lehce pomáhá eliminovat nechtěné pohyby, druhak kolena zahřívá a drží je během tréninku v teple, což je pro klouby (obzvlášť, pokud je zatížíme externí zátěží) důležité. Bandáže snižují riziko zranění a poškození měkkých tkání.

 

BANDÁŽE ZÁPĚSTÍ 

Před použitím bandáže na zápěstí je důležité se ujistit, jestli netrpíme na nedostatečnou mobilitu v kloubu či syndromem karpálního tunelu. Tyto problémy je třeba řešit jinak. Bohužel, i přesto, že jste mobilní dostatečně a karpály vás netrápí, mohou zápěstí bolet, hlavně například při vzpírání. V tomto případě je na místě pořídit si takzvané wrist wraps, které zápěstí poskytnou lehkou oporu. Nikdy ale nezapomínejte na dostatečné rozehřátí zápěstí a na jeho mobilitu.

 

MOZOLNÍKY 

Mozolníky jsou mnohem lepší obměnou klasických rukavic do fitka. Pokud vás trápí častá tvorba mozolů, které se na hrazdě rády strhávají a způsobují vám pravidelné prolívání krve a nevzhlednost a hrubost dlaní, mozolníky (neboli gripy) pro vás budou skvělým řešením. Stačí si je nandat na ruku před workoutem, který by vám mohl být osudným (například Fran) a uvidíte, že se mozoly stanou minulostí. Doporučuji si mozolníky zkoušet na živo a vybrat si takové, které vám nejsou úplně „na těsno“.

VÝZBROJ

ŠVIHADLO

Po pár týdnech na CrossFitu zjistíte, že snažit se skákat double unders (dvojšvihy) přes cizí švihadlo či nedej bože vaše staré látkové školní švihadlo je science fiction. Pořiďte si švihadlo vlastní, rychlé, nejlépe s ocelovým lankem uvnitř, které si můžete nastavit přesně na svou výšku. „Doubly“ vám hned půjdou o hodně lépe.

 

MAGNESIUM 

Ve většině gymů je magnesium atletům neomezeně k dispozici, občas se ale hodí mít vlastní (pokud jedete někam na návštěvu, nebo pokud jdete do klasické posilovny – nezapomeňte se ujistit, že ho v posilovně opravdu smíte použít a snažte se po sobě nezanechat bílou vánici všude ?). Magnesium se prodává ve dvou variantách – klasické sypké a tekuté. Výhoda tekutého je oproti sypkému v tom, že nezanechává takové stopy a nepráší se všude. Nevýhoda je, že se hůře dostává z rukou.

 

NÁPLAST 

Po tom, co si na crossfitu poprvé pořádně zavzpíráte / zaskotačíte na hrazdě, zjistíte, že náplast bude vaším novým nejlepším přítelem. A to jak ta polštářková na již utržené mozoly, tak ta bezpolštářková, kterou je dobré si omotávat palce před tím, než budete používat hákový úchop.

ZÁVĚR 

Co se týče vybavení, CrossFit je velmi specifický sport. Pokud to s ním ale myslíte vážně, do vybavení se vyplatí investovat – je to investice, která se vám vrátí – ať už na zvyšování maximálek, lepších časech workoutů, lepším pocitu při tréninku či hezčích dlaních a nesešvihaných zádech. ?

 



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Andrea Skolková je nejen nadšenou autorkou článků o tréninku, výživě a zdraví, ale také studentkou oboru biologie a tělesná výchova na univerzitě v Hradci Králové. V rámci studia se zabývá především funkčním tréninkem a s tím související anatomií a fyziologií člověka. Ráda se vzdělává i ve volném čase, takže je absolventkou spousty trenérských kurzů a seminářů. Je certifikovaným fitness instruktorem, instruktorem cvičení se závěsnými systémy a balančními pomůckami, TRX® trenérem, absolventem seminářů od KB5 a CoreTraining. Střípky z jejích tréninků a každodenního života naleznete na jejím Instagramu: https://www.instagram.com/andiesaurusss. Její vzpěračské výkony ze závodů si můžete prohlédnout na osobním profilu Powerlifter: https://www.powerlifter.cz/andrea‐skolkova‐u13762.aspx. Prostřednictvím článků ráda předává své zkušenosti z práce osobního kondičního trenéra a crossfit kouče. Práci ve fitness se věnuje přes pět let a mimo cvičení se snaží svým klientům pomáhat I se stravou a celkovou udržitelností zdravého životního stylu. Aktuálně pracuje v CrossFit Pardubice jako crossfit coach, OnRamp coach a osobní trenér. Andrea se věnuje crossfitu a vzpírání. V obou disciplínách se účastní českých závodů. Okrajově se věnuje překážkovým běhům a občas vyzkouší nějaký triatlon. Mezi její největší úspěchy patří první místo na Hradeckém terénním triatlonu v srpnu 2016, šesté místo na Gladiator Race v říjnu 2017, druhé místo na Bestii Open v únoru 2018, třetí místo na Akademickém mistrovství ČR ve vzpírání v červnu 2018 a třetí místo na Bcross Challenge v srpnu 2018. Mimo to ve volném čase ráda běhá, plave, jezdí na kole a toulá se v přírodě. Kromě sportování ráda tráví volný čas s přáteli u kvalitního jídla či dobré kávy.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ