0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Trénink

CROSSFIT SERIES III. – Nejčastější mýty o crossfitu

 

ÚVODEM

Pokud už člověk patří mezi aktivní, zapálené crossfiťáky, dokážou ho mnohé články o crossfitu spíše nadzvednout ze židle a naštvat než vzdělat a potěšit. Spousta lidí totiž díky mylným informacím a článkům (psanými mnohdy lidmi, co neabsolvovali ani jeden crossfitový trénink) vnímá crossfit jako něco nebezpečného, zdraví ohrožujícího, neefektivního či třeba nadlidského. Pojďme se na takové nejčastější mýty podívat a vyvrátit si je.

MÝTUS Č.1 – CROSSFIT JE ZDRAVÍ NEBEZPEČNÝ

Jak bývá crossfit obvykle prezentován? Jako fyzicky velmi náročná aktivita, kde zvedáte váhy, které nejste schopni zvládnout a ničíte si pohybový aparát. Děláte pohyby, které nejsou pro tělo přirozené. Trénujete do úmoru a ještě dál. Po tréninku hodinu ležíte na podlaze neschopni něco dělat a po zbytek dne jste nepoužitelní. Crossfit vám nijak neprospívá, naopak vás do budoucna jen ničí a ve čtyřiceti skončíte se spoustou zdravotních problémů.

Je to ale pravda? U správně prováděného crossfitu ani omylem.

Samozřejmě, pokud někdo začne crossfit cvičit bez zkušeností, sám, popřípadě s nerozumným trenérem, nastává průšvih. Proto je vždy nutné najít si profesionálního trenéra (nejlépe aktivního sportovce, popřípadě trenéra s licencí a bohatými zkušenostmi), který vám trénink přizpůsobí na míru a bude s vámi postupovat od začátků, podle vašich schopností a možností.

Žádný pohyb používaný v crossfitu není nebezpečný. Nebezpečné může být pouze jeho konkrétní provedení. Pokud například neumím dřep bez zátěže a budu se pokoušet o back squat s 80kg na zádech, samozřejmě si ublížím.

Obecně má ale správný crossfitový trénink na zdraví pozitivní účinky. Pomáhá k redukci nadváhy (podporuje růst aktivní hmoty, napomáhá odbourávání tuků), zlepšuje funkce kardiovaskulárního systému, přispívá ke zvýšení hustoty kostí, vyplavuje spoustu endorfinů (což má pozitivní vliv na naší psychiku), přispívá ke kloubnímu zdraví… a tak dále a tak dále.

MÝTUS Č.2 – CROSSFIT NENÍ PRO KAŽDÉHO

Často slyším lidi říkat něco jako „chtěla bych začít s crossfitem, ale jsem moc tlustá“. Nebo „crossfit se mi líbí, ale fyzicky na to nemám“.

V případě zdravých jedinců není problém s crossfitem začít. Tento mýtus podporují obrázky, kterými je crossfit nejčastěji prezentován – elitní atleti se svými vysekanými těly jsou foceni s obrovskými váhami nad hlavou či při pohybech, na které jste do shlédnutí těch fotek ani nepomysleli. Takto ale opravdu nevypadají řadoví crossfiťáci v gymech. Na trénincích se samozřejmě vyskytuje pár jedinců s úžasnými těly a schopnostmi supermanů a superwoman, kterým jde o co nejlepší výkon a progress. Převažují tam ale lidé, kteří berou crossfit pouze jako rekreační sport,

nehoní se za žádnými výsledky a chtějí si trénink hlavně užít. Proto v každém gymu potkáte jak lidi s nadváhou, tak človíčky se špatnou kondicí, ale třeba i jedince po úrazech či například s astmatem a podobnými problémy.

Velká výhoda crossfitu je navíc to, že crossfiťáci tvoří báječnou partu, rádi přijímají nováčky a pomáhají jim v jejich cestě za cílem. Není proto žádný důvod se bát s crossfitem začít, ba naopak. ?

MÝTUS Č.3 – STANE SE ZE MĚ SVALNATÉ MONSTRUM

Mýtus opět podpořený fotkami závodních atletů, jejichž těla jsou v drtivé většině případů opravdu samý sval.

Ano, crossfit vám opravdu napomůže vybudovat si hezké, zpevněné tělo s lehce vyrýsovanými svaly. Pokud byste ale chtěli vypadat jako již zmínění elitní atleti, museli byste dřít mnohem víc, než 1x denně a ještě k tomu dodržovat hodně striktní systém stravování.

MÝTUS Č.4 – CROSSFIŤÁCI NEVĚDÍ, CO JE TO LEHKÝ TRÉNINK NEBO ODPOČINEK

Vypadá to, že jedinci dělající tento sport dřou každý den (třeba i několikrát), vždy na své maximum a vůbec nerelaxují.

Tak to ale vůbec není. Stejně jako u každého sportu, i zde je víceméně nařízený odpočinek (ať už aktivní, či pasivní) a pracuje se i s intenzitou tréninků. Ano, mnoho z tréninků je opravdu náročných, vyčerpávajících a nutících jedince sáhnout si na dno. Jsou ale střídány tréninky, kde se piluje technika cviků, provádí se dlouhý strečink a podobně. A nebojte, volného dne se také dočkáte. ?

ZÁVĚR

Doufám, že se mi úspěšně povedlo vám uvedené mýty vyvrátit. Pokud vám bránily v zahájení vaší crossfit cesty, určitě se nebojte a běžte trénink zkusit.

 



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Andrea Skolková je nejen nadšenou autorkou článků o tréninku, výživě a zdraví, ale také studentkou oboru biologie a tělesná výchova na univerzitě v Hradci Králové. V rámci studia se zabývá především funkčním tréninkem a s tím související anatomií a fyziologií člověka. Ráda se vzdělává i ve volném čase, takže je absolventkou spousty trenérských kurzů a seminářů. Je certifikovaným fitness instruktorem, instruktorem cvičení se závěsnými systémy a balančními pomůckami, TRX® trenérem, absolventem seminářů od KB5 a CoreTraining. Střípky z jejích tréninků a každodenního života naleznete na jejím Instagramu: https://www.instagram.com/andiesaurusss. Její vzpěračské výkony ze závodů si můžete prohlédnout na osobním profilu Powerlifter: https://www.powerlifter.cz/andrea‐skolkova‐u13762.aspx. Prostřednictvím článků ráda předává své zkušenosti z práce osobního kondičního trenéra a crossfit kouče. Práci ve fitness se věnuje přes pět let a mimo cvičení se snaží svým klientům pomáhat I se stravou a celkovou udržitelností zdravého životního stylu. Aktuálně pracuje v CrossFit Pardubice jako crossfit coach, OnRamp coach a osobní trenér. Andrea se věnuje crossfitu a vzpírání. V obou disciplínách se účastní českých závodů. Okrajově se věnuje překážkovým běhům a občas vyzkouší nějaký triatlon. Mezi její největší úspěchy patří první místo na Hradeckém terénním triatlonu v srpnu 2016, šesté místo na Gladiator Race v říjnu 2017, druhé místo na Bestii Open v únoru 2018, třetí místo na Akademickém mistrovství ČR ve vzpírání v červnu 2018 a třetí místo na Bcross Challenge v srpnu 2018. Mimo to ve volném čase ráda běhá, plave, jezdí na kole a toulá se v přírodě. Kromě sportování ráda tráví volný čas s přáteli u kvalitního jídla či dobré kávy.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ