0
Košík

V tuto chvíli nemáte žádné produkty v Košíku

Trénink

CROSSFIT SERIES II. První hodiny

 

 

ÚVODEM

Pokud jste se rozhodli Crossfit vyzkoušet, může to být jedno z nejlepších rozhodnutí vašeho života. ? A k tomu, aby to tak bylo, vám pomůže tzv. OnRamp, popřípadě BaseCamp či prostě vstupní tréninky. Tyto úvodní hodiny by měl bez výjimky absolvovat každý začínající crossfiťák a v licencovaných gymech vás ani bez potvrzení o jejich absolvování nepustí na hodinu.

PROČ JSOU VSTUPNÍ HODINY DŮLEŽITÉ?

Určitě sami znáte pocit, kdy poprvé přijdete na skupinovou lekci (nebo třeba i do posilovny), kde všichni ostatní vědí, co mají dělat, následují trenérovy pokyny … a vy jen stojíte, koukáte, nestíháte, a když už se do něčeho pustíte, většinou to děláte špatně a druhý den vás vše bolí (a rozhodně se nedá mluvit o klasické potréninkové bolesti svalů).

Přesně tomuto se crossfiteři chtějí vyhnout. Jak jste se již dozvěděli v minulém článku, crossfit se skládá i ze vzpírání a gymnastiky. Veškeré pohyby ze vzpírání a i mnohé gymnastické jsou náročné na techniku, snadno se dají zkazit a mohou vám pak přinést více škody než užitku. Zezačátku pro vás také mohou být některé crossfitové prvky příliš obtížné (striktní shyby, kliky ve stojce, dvojšvihy …) a proto oceníte jednodušší průpravné varianty.

JAK SE KE VSTUPNÍMU PROGRAMU PŘIHLÁSIT?

Na webovkách snad každého gymu naleznete informace o programu a o jeho variantách. Některé gymy preferují skupinový OnRamp (pro větší skupinu najednou), jiné zase individuální OnRamp (pro jednu až dvě osoby). Oboje má své výhody i nevýhody. U skupinového je výhodou o hodně nižší cena, velkou nevýhodou je však to, že se vám trenér nevěnuje plně celou dobu a nemusí vám vše až tak podrobně vysvětlit a modifikovat přímo vám na míru. Za sebe tedy doporučuji spíše individuální vstupní kurz, jehož výhodou je i to, že můžete začít kdykoliv a nemusíte se vázat na konkrétní vypsané termíny.

CO NA ABSOLVOVÁNÍ POTŘEBUJI?

Základem je dobrá nálada, motivace, nadšení a chuť se učit novým věcem. ? Potom klasické sportovní oblečení (za sebe doporučuji tričko s dlouhým rukávem a legíny kvůli eliminaci případných modřin a odřenin, kterých bude zezačátku hodně), vhodné boty (zezačátku postačí jakékoliv na cvičení, popřípadě běžecké – speciální boty na crossfit jsou super, ale nejsou nejlevnější, takže doporučuji pořizovat až ve chvíli, kdy budete vědět, že se CF opravdu budete věnovat), ručník, hodně vody a nějaká potréninková svačinka.

NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY

Potřebuji na vstupní hodiny být v kondici? Není nutné být přímo vrcholový sportovec, ale doporučuji sportovat alespoň rekreačně, pokud chcete crossfit navštěvovat.

Musím znát názvy crossfitových prvků? Není to třeba, vše se na hodinách dozvíte. Není ale problém si najít slovníček crossfitových pojmů a třeba si prohlédnout nějaká videa na youtube, ať víte, co vás čeká.

Opravdu jsou na crossfitu všichni namakaní, nebudu se cítit jako nula? Na crossfit chodí opravdu zástupci všech kategorií – od vrcholových sportovců až po starší ženy, které ho navštěvují k udržení kondice a jen pro zábavu. Takže se nemusíte bát, opravdu jsou tam „normální“ lidé. ?

Nemůžu s crossfitem začít bez vstupních hodin? Ne. A ani si neumím představit, proč by někdo tohle chtěl, protože na OnRampu se člověk naučí strašně moc nových věcí a velmi se posune dopředu.

JAK VSTUPNÍ HODINY PROBÍHAJÍ?

Po prvním kontaktu s trenérem se pravděpodobně nejprve setkáte a trenér vás podrobí křížovému výslechu o vaší motivací, cílech, informacích o CF a podobně. Tato část se může zdát zbytečná, ale není – trenér vás během dotazování pozná, poznamená si vaše cíle a může vám s nimi případně dost pomoci. Čím víc vás bude trenér znát, tím lépe – dokáže vám pak crossfitové tréninky přizpůsobovat na míru vaším potřebám a schopnostem.

Následně absolvujete několik hodin (průměrně cca 8), kde se budete zaměřovat na:

  • Správnou techniku všech crossfitových prvků
  • Modifikace těchto prvků, většinou jednodušší, které můžete využívat v případě, že správné provedení ještě nezvládnete
  • Kvalitní rozcvičení před tréninkem
  • Účelné protažení po tréninku
  • Mobilitu

Také si na některých nebo všech vstupních hodinách projdete kratšími přípravnými workouty, které jsou podobné těm, které se pak oficiálně absolvují na hodinách. Crossfitové hodiny jsou totiž poměrně fyzicky náročné a vaše tělo se na ně musí připravit postupně.

Vstupní hodiny jsou většinou tématicky zaměřené a rozdělené do určitých celků – například jedna hodina na hrazdě, další hodina je věnována vzpírání …

A CO POTOM?

Po absolvování obdržíte certifikát o úspěšném projití programem, možná i nějaké dárečky od gymu a jste připraveni začít s crossfit hodinami. Samozřejmě po prvních hodinách nejste crossfitoví bozi a nevíte téměř nic, což pravděpodobně i sami pocítíte (pojmů tolik, že se zdá, že si je nejde zapamatovat a podobně). Nezapomínejte se proto ptát, seznámit se se všemi okolo a nebát se říci si o pomoc či radu. ? Crossfiťáci jsou skvělá komunita a vždy rádi podají pomocnou ruku.

ZÁVĚR

Pokud jste sebrali odvahu a pouštíte se do svých prvních crossfitových hodin, přeji vám hodně štěstí, zábavy a těšte se na příští článek, kde se budu věnovat rozebrání vhodného vybavení přímo na crossfit.



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Andrea Skolková je nejen nadšenou autorkou článků o tréninku, výživě a zdraví, ale také studentkou oboru biologie a tělesná výchova na univerzitě v Hradci Králové. V rámci studia se zabývá především funkčním tréninkem a s tím související anatomií a fyziologií člověka. Ráda se vzdělává i ve volném čase, takže je absolventkou spousty trenérských kurzů a seminářů. Je certifikovaným fitness instruktorem, instruktorem cvičení se závěsnými systémy a balančními pomůckami, TRX® trenérem, absolventem seminářů od KB5 a CoreTraining. Střípky z jejích tréninků a každodenního života naleznete na jejím Instagramu: https://www.instagram.com/andiesaurusss. Její vzpěračské výkony ze závodů si můžete prohlédnout na osobním profilu Powerlifter: https://www.powerlifter.cz/andrea‐skolkova‐u13762.aspx. Prostřednictvím článků ráda předává své zkušenosti z práce osobního kondičního trenéra a crossfit kouče. Práci ve fitness se věnuje přes pět let a mimo cvičení se snaží svým klientům pomáhat I se stravou a celkovou udržitelností zdravého životního stylu. Aktuálně pracuje v CrossFit Pardubice jako crossfit coach, OnRamp coach a osobní trenér. Andrea se věnuje crossfitu a vzpírání. V obou disciplínách se účastní českých závodů. Okrajově se věnuje překážkovým běhům a občas vyzkouší nějaký triatlon. Mezi její největší úspěchy patří první místo na Hradeckém terénním triatlonu v srpnu 2016, šesté místo na Gladiator Race v říjnu 2017, druhé místo na Bestii Open v únoru 2018, třetí místo na Akademickém mistrovství ČR ve vzpírání v červnu 2018 a třetí místo na Bcross Challenge v srpnu 2018. Mimo to ve volném čase ráda běhá, plave, jezdí na kole a toulá se v přírodě. Kromě sportování ráda tráví volný čas s přáteli u kvalitního jídla či dobré kávy.


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ