Trénink

CROSSFIT SERIES I. – Seznámení s CrossFitem

ÚVODEM

CrossFit patří v dnešní době v pozitivním i negativním slova smyslu mezi hojně diskutované sportovní odvětví. Jelikož já sama jsem s CrossFitem nedávno začala, rozhodla jsem se vás do své nové vášně zasvětit, být vám takovým průvodcem v začátcích a prostřednictvím seriálu na pokračování vám o něm předat co nejvíce informací. V tomto díle se vrhneme na to, co CF vlastně je, zlehka projdeme historii a povíme si, k čemu, proč a pro koho je vhodný.

POJEM „CROSSFIT“

CrossFit (zkrácené CF) je jedno z odvětví funkčního tréninku, což znamená, že při něm zapojujeme celé tělo při cvicích vycházejících z našich přirozených pohybů. Obnáší jedinečné propojení atletiky, gymnastiky a vzpírání, díky čemuž člověk zapracuje na všech složkách pohybových schopností (rychlostní, silové, obratnostní i vytrvalostní) a komplexně tak rozvíjí celé tělo. Dochází ke zvyšování tělesné zdatnosti, kondice a žádoucímu tvarování postavy.

Pro CF je charakteristická různorodost a neopakovatelnost tréninků, protože jeden den běháte, děláte angličáky a šplháte a další den pilujete trh, nadhoz a přednosy na hrazdě. Vždy vás čeká překvapení a na každý trénink se můžete těšit na nové výzvy.

Základní pojmem pro CrossFit je tzv. „WOD“, anglicky „workout of the day“, kdy všichni v daném gymu mají předepsaný stejný workout, který mají ten den buď v daném časovém limitu nebo v daném počtu opakování cviků na čas splnit. Na tom je skvělé to, že lze porovnávat své výsledky s výsledky ostatních v gymu, vzájemně se motivovat a podporovat. Také vám může být skvělým pomocníkem tréninkový deník, kam si můžete výsledky WODů zapisovat, a když je pak za pár měsíců odcvičíte znovu, můžete sledovat svůj progres, který se jistě dostaví. 😊

 

PRO KOHO JE CROSSFIT VHODNÝ?

Klasicky se tvrdí, že úplně pro všechny. Zde si dovolím nesouhlasit.

Dle mého názoru je toto sportovní odvětví vhodné pro jedince zdravé, v dobré fyzické kondici a výkonnostně nevykonávající žádný jiný sport.

Je asi jasné, že CF nebude nic pro člověka, který trpí například kardiovaskulárním onemocněním, silným astmatem či kloubními potížemi. Proto je zdraví nejdůležitějším bodem a pokud máte pochybnosti, není od věci poradit se se svým lékařem. Jsou samozřejmě i zdravotní problémy, se kterými lze CF absolvovat, ale budou nutné úlevy od některých cviků a větší individualizace.

To samé platí o fyzické zdatnosti, což se často podceňuje. Určitě je vhodné před zahájením náročnější fyzické aktivity (což neplatí jen o CrossFitu, ale např. i o Tabatě a dalších podobných typech cvičení s velkou intenzitou zatížení) začít s méně náročným pohybem, jako je například chůze, jízda na kole, plavání, lehčí cvičení s vlastní vahou.. postupně se tak k těžším formám propracujete, nebudete tak trpět a velmi se vám sníží možnost úrazů a poškození pohybového aparátu.

Pro výkonnostní sportovce není čistý CrossFit příliš vhodný proto, že je na doplňkový trénink velmi náročný a také proto, že jim pravděpodobně nebude sedět do jejich aktuálního tréninkového plánu, přípravy a období.

HLAVNÍ PŘÍNOSY

  • Vylepšování pohybových schopností i dovedností
  • Zrychlení metabolismu
  • Prevence kardiovaskulárních onemocnění
  • Zpevnění celého těla
  • Zlepšení pohybů a pohybových řetězců v běžném životě

HISTORIE

Ačkoliv podobné druhy cvičení založené na myšlence fyzické všestrannosti jsou na světě již dlouho v různých formách, aktuální podobu s názvem „CrossFit“ vytvořil Grag Glassman, bývalý profesionální gymnasta, který v 90. letech založil první oficiální gym v Santa Cruz a začal vydávat časopis CrossFit Journal. CF postupně procházel různými změnami až do dnešní podoby.

ZÁVĚR

CrossFit je velmi zábavnou a pestrou formou cvičení a jsou dvě možnosti – buď si ho naprosto zamilujete, nebo ho budete nenávidět. Jisté je, že pokud budete cvičit správně, dbát na techniku a rady trenérů a postupně zvyšovat obtížnost, bude vám jedině ku prospěchu a z hodin budete odcházet sice unaveni, ale plni dojmů, endorfinů a nadšení. 😊

V dalším díle se můžete těšit na objasnění základních crossfitových pojmů a na průvodce přípravou na vaši první crossfitovou hodinu.

 



Andrea Skolkova

Andrea Skolkova

Autor a expert

Ahoj MyProteiňáci! :) Mé jméno je Andrea a je mi 21 let. Snad od prvních krůčků byl mou velkou vášní pohyb. Později jsem se ho rozhodla spojit s chutí pomáhat a začala se mu věnovat na profesionální úrovni prostřednictvím práce osobní trenérky. K tomu ještě studuji tělesnou výchovu, díky které mám možnost provádět pestrou škálu všemožných sportů. Řadím se mezi ty, které naprosto pohltil Crossfit. Je nedílnou součástí mého života a pokud o něm pět minut nepromluvím, něco je špatně :D. Když zrovna nejsem v gymu (což se moc nestává), ochutnávám či vařím a peču všemožné zdravé i nezdravé dobroty, vzdělávám se nebo se pohybuji někde venku (zastihnout mě v klidu je velká vzácnost).


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ