Trénink

Běháním proti úzkosti | Co potřebujete vědět

Úzkost ovlivňuje spoustu z nás ze spousty různých důvodů, často má negativní dopad na naše každodenní životy a to, jak smýšlíme sami o sobě. Zvládání symptomů úzkosti pomocí pozitivního vybití může značně vylepšit váš den, tady je, jak na to:

Co je úzkost?

Úzkost je obecný pocit neklidu, jako jsou starosti nebo strach. Symptomy jsou nejen psychologické, ale také fyzické – pocení nebo třes, symptomy mohou být mírné nebo těžké, záleží na situaci a na daném člověku.

Co se týče sportu, střední hladina úzkosti (nebo také nabuzení) může pomoci výkonu, ale lidé tyto symptomy často vnímají jako rušivé a problematické, když přijde na každodenní život.

5 způsobů, jak běhání pomáhá bojovat s úzkostí

1. Vitamin D

V tomhle případě je však samozřejmě potřeba vyběhnout ven a ne na pás. Existuje zdokumentovaný vztah mezi vitamínem D a depresí a určitý výzkum také naznačuje, že nedostatek vitamínu D může ovlivnit úzkostlivé poruchy. Nedostatek vitamínu D také může vést ke zvýšení kortizolu, což je stresový hormon, což může následně přispět ke zhoršení symptomů úzkosti.

Získávat dostatek vitamínu D jak ze stravy, tak ze slunce, je dobrý start, jak zmírnit symptomy úzkosti na fyziologické úrovni.

2. Snížení stresu

Endorfiny jako je dopamin, serotonin a norepinefrin jsou chemické neurotransmitery, které nám přináší pozitivní pocity, v některých případech až euforické. Tyhle pozitivní pocity v kombinaci s jejich tendencí snižovat hladinu kortizolu mohou pomoci vašim snahám o zvládání symptomů úzkosti.

Kortizol také blokuje receptory v těle, které jsou potřeb pro efektivní využití vitamínu D – to znamená, že když jste ve velkém stresu, vaše tělo nedokáže pořádně využít zdroje vitamínu D, což může ještě více zhoršit negativní symptomy.

3. Lepší spánek

Běhání může zlepšit kvalitu a kvantitu spánku tím, že navozuje větší únavu a stimuluje vyplavování neurotransmiterů, jako je například serotonin, který je zodpovědný za zprostředkování důležitých REM fází spánku. Dostatek kvalitního spánku přispívá ke stabilnější hladině hormonů v těle, což může následně pomoci zvládat a redukovat symptomy úzkosti.

4. Komunita

Je dobře zdokumentováno, že socializace pomáhá redukovat symptomy úzkosti a pomoci zvýšit naše sebevědomí. Jedním z nejlepších způsobů, jak se socializovat při běhu, je připojit se ke komunitě, ať už je to místní skupina nebo hledání podobně smýšlejících běžců v aplikacích jako je Strava, které vám mohou pomoci propojit se s ostatními, kteří běhají ty stejné trasy jako vy.

5. ‘Fight or Flight‘

Úzkost je v podstatě mysl připravující tělo na situaci fight or flight, ale problémem je, že situace, které v nás vyvolávají úzkost, nejsou vhodné pro tento typ reakce. Cvičení obecně aktivuje oblasti ve vašem mozku, které jsou zodpovědné za funkci konání, což pomáhá kontrolovat systém v mozku, který detekuje opravdové nebo zdánlivé hrozby, které stimulují fight or flight odpověď.

Běhání je proto efektivním způsobem, jak pomoci mozku efektivněji zpracovat tenhle typ informace a snížit tak úzkost a symptomy úzkosti vyvolané normálními situacemi běžného života.

Co si z článku odnést

Běhání je dobrým způsobem, který vám může pomoci zdravě zvládat symptomy úzkosti. Ačkoliv není lékem, zvládání symptomů může mít značně pozitivní dopad na každodenní život, takže to určitě stojí za vyzkoušení!



Autor a expert


Dosáhněte Vašich cílů s Myprotein a ušetřete s našimi aktuálními slevami zde! KUP TEĎ