Strava

A co bílý cukr..?

Cukr – přírodní sladidlo, které zná asi každý z nás jako jednu z nejužívanějších ingrediencí v kuchyni. Ale co skutečně víme o něm?

Jedná se o sacharózu, disacharid, který se skládá z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Velmi dobře se tráví, nicméně má vysoký obsah energie a téměř nulový přínos pro naše tělo. Naopak přináší mnoho negativ.

Bílý, jinými slovy rafinovaný, cukr se vyrábí v cukrovarech z cukrové řepy (proto se také někdy nazývá řepný). K dostání je v sypké formě (prášek nebo drobné krystaly), anebo formě zpevněné (kostky). Pro naše tělo je nejméně přínosný. V jeho způsobu zpracování se ztrácí většina živin, které by mohlo naše tělo využít (podobně nešetrné zpracování má například i bílá mouka).

Vysoká spotřeba bílého cukru ochuzuje naše tělo například o vápník, který je důležitý pro stavbu kostí a zdravé zuby – díky tomu je cukru připisován podíl na vzniku zubních kazů nebo vzniku osteoporózy (onemocnění kostní tkáně, které vede k větší křehkosti kostí). Ale jeho spotřeba skýtá mnohem více negativních důsledků. Mezi nimi například růst obezity (zejména pak u dětí), zvýšení hladiny cukru v krvi nebo krevního tlaku, ztráta již výše zmíněného vápníku, ale i hořčíku nebo vitamínu B. Má špatný vliv na funkci imunitního systému a zvyšuje hladinu adrenalinu (což vede k podrážděnosti, hyperaktivitě).

Spotřeba cukru u nás se udává na nějakých 40kg cukru ročně na jednoho člověka. Číslo je to šokující, obzvlášť když si uvědomíme, že se jedná o dvojnásobek doporučovaného množství! Proto se objevují stále frekventovanější problémy s obezitou či cukrovkou.

Jiné možnosti slazení?

Bratrem bílého cukru je třtinový cukr, který se neliší pouze barvou – je tmavý, hnědý až karamelový – ale i šetrnějším způsobem zpracování. Vyrábí se z cukrové třtiny a zachovává si mnohem více hořčíku a vápníku. Obsahuje větší množství živin, nicméně jeho energetická hodnota je stále poměrně vysoká.

Melasa je nerafinované přírodní sladidlo, které vzniká při zpracování cukrové třtiny jako odpadní produkt. Obsahuje živiny, o které byl klasický cukr ochuzen, tudíž obsahuje mnoho minerálů (vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík, sodík, zinek,…), vitamíny skupiny B, enzymy, nenasycené mastné kyseliny,…

Stévie sladká je rostlina původem z Latinské Ameriky. Svou pozornost si získala zejména tím, že ji mohou používat i diabetici. Má mnoho výhod – je mnohem sladší než obyčejný cukr (jeden lístek odpovídá zhruba dvěma kostkám cukru), ale je nekalorická a nezvyšuje hladinu krevního cukru. Lze ji sehnat v různých podobách, ať už jako kapky, tablety nebo sušenou variantu. Je možné ji i pěstovat, jedná se o poměrně nenáročnou rostlinu a zakoupit se dá v běžném zahradnictví.

Palmový cukr je ze šťávy kmenů stromů a obsahuje i minerální látky. Podobně je na tom cukr kokosový, který je z květů a má o něco vyšší obsah přirozených mikroživin. Oba cukry obsahují železo, vápník, zinek a nějaké antioxidanty.

Další možností jsou různé sirupy či med.

Včelí zázrak, tedy med, je skvěle vyvážená směs látek, která podporuje obranyschopnost. Obsahuje enzymy, hormony, vitamíny, minerály a med je také silným rostlinným antibiotikem.

Sirup z Agáve se získává z kaktusu agáve. Konzistenci má řidšího medu. Obsahuje inulin, polysacharid, jež podporuje růst vlastních bakterií bifidobacilus příznivých pro člověka – přispívají k udržení přirozeného a správného rytmu střev.

Javorový sirup se získává vařením a rafinací šťávy z javorů. Říká se, že čím je sirup řidší a světlejší, tak tím je kvalitnější. Obsahuje minerální látky (mangan, fosfor, hořčík, železo,..), vitamíny skupiny B. Má významné detoxikační, antioxidační a protizánětlivé účinky. Rozděluje se dle kvality do několika skupin – A, B, C a D, kde skupina A je ta nejlepší.

Poslední dobou velmi rozšířená jsou i umělá sladidla. Vyrábějí se v různých podobách a jsou význačné tím, že neobsahují žádnou energii a tím pádem neovlivňují hladinu cukru v krvi. Nemohou způsobit ani vznik zubního kazu či obezitu. Mezi nejčastěji používaná sladidla patří především sacharin, aspartam, acesulfam draselný, sukralóza či cyklamát sodný. Umělá sladidla jsou nicméně předmětem častých sporů o své zdravotní nezávadnosti.

 



Lucie Králová

Lucie Králová

Autor a expert

Jmenuji se Lucie a je mi 19 let. K fyzické aktivitě jsem měla vždy blízko, od malička jsem byla zvyklá s rodinou chodit po horách a jezdit na kole, denně se chodilo na procházky. Ale opravdovou lásku ke sportu jsem si vybudovala až tak dva roky zpátky, kdy jsem se našla ve fitness, posilování. To jsem se teprve začala zajímat o způsob, jakým se hýbu, co mi to přináší. A podle toho jsem taky začala řešit stravu, dala se na IIFYM způsob stravování a opravdu se našla. Kromě cvičení se ráda věnuji čtení, psaní (na svůj blog i „do šuplíku“), vaření a pečení, trávím čas s přáteli a rodinou, věnuji se hudbě (poslechu i zpěvu a hře). V brzké době se chystám absolvovat kurz trenéra fitness a časem bych si ráda dodělala i kurz výživového poradenství.


S Myprotein ušetříte každý den! Podívejte se na naše aktuální slevy a slevové kódy... KUP TEĎ